محافظ ضد حساسیت تشک تخت ، کاور یا پدی است که از نفوذ هرگونه نم، رطوبت، باکتری و گردوغبار به داخل پارچه اصلی تشک جلوگیری می‌کند. در محافظ‌های باکیفیت قسمتی برای تهویه هوا تعبیه‌شده است که این قسمت یا از لایه توری و یا لایه‌نازک کشی تشکیل‌ می شود. این قسمت وظیفه جلوگیری از عرق کردن پارچه روی تشک را بر عهده دارد. اصلی‌ترین نکته‌ای که در هنگام خرید محافظ تشک باید در نظر گرفته شود، جنس پارچه محافظ تشک است. اگر این پارچه از نرمی و کیفیت خوبی برخوردار نباشد می‌تواند برای استفاده‌کننده ایجاد حساسیت کند. ازجمله مواردی که باعث ایجاد حساسیت در تشک‌ها می‌شود می‌توان به موی سر، حشرات، باکتری‌های محیط، گرد‌و‌غبار، فیبرها و ترشحات بدن اشاره کرد، وجود این موارد بر روی تشک باعث ایجاد حساسیت و در مواردی باعث بیماری آسم در فرد استفاده‌کننده می‌شود.

چرا از محافظ ضد حساسیت تشک تخت باید استفاده کرد

یکی از مواردی که افراد دارای وسواس باید حتماً از آن استفاده کنند، محافظ تشک است. تمیزی محل خواب با سلامت جسم رابطه مستقیم دارد، می‌توان به‌جرات گفت هرچه در محل پاکیزه‌تری بخوابید، از سلامت بیشتری برخوردار خواهید بود، چراکه خواب فرآیندی است که انرژی ازدست‌رفته را به بدن بازمی‌گرداند به همین دلیل نیاز است توجه ویژه‌ای به خواب و محل خواب خود داشته باشید. محل خواب و به‌ویژه تشک، مکانی مناسب برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌های گوناگون است. این حشرات و موجودات ریز از سلول‌های مرده، ترشحات بدن و چربی ترشح‌شده از هر فرد تغذیه می‌کنند. به همین دلیل استفاده از محافظ تشک برای حفظ سلامت بسیار حیاتی و مهم است.

محافظ تشک ضد حساسیت

محافظ ضد حساسیت تشک تخت

جالب است بدانید بیشتر افرادی که دچار آلرژی و حساسیت شده‌اند، دلیل این حساسیت را تشک و محل خواب خود عنوان کرد‌ه‌اند. آماری جالب از تعداد باکتری‌ها و کنه‌های موجود در یک تشک معمولی به‌دست‌آمده است، بر اساس تحقیقات چیزی حدود 100000 کنه و باکتری می‌توانند در یک تشک معمولی جای‌گیرند. این کنه و باکتری‌ها از پوست‌های مرده و ترشحات بدن انسان تغذیه می‌کنند و به این صورت فرآیند رشد این موجودات به‌راحتی گسترش پیدا می‌کند. تشکی را می‌توان یک تشک ضد حساسیت و عاری از  میکروب و باکتری دانست که فضای رشد برای این موجودات نداشته باشد. یک راهکار برای جلوگیری از رشد این موجودات جارو کشیدن و هوا دادن به تشک است، هرچند در درازمدت بازهم امکان رشد این موجودات و باکتری‌ها وجود دارد. بنابراین اگر تشکی دارید که از مواد شیمایی ساخته‌شده است، به یک محافظ ضد حساسیت تشک تخت نیاز دارید.

مواد شیمیایی تشک اصلی‌ترین دلیل ایجاد حساسیت در افراد

اصولاً در تهیه تشک‌ها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود، این مواد اولیه تشکیل‌دهنده تشک می‌تواند آلرژی و حساسیت شما را افزایش دهد. استفاده از محافظ ضد حساسیت تشک تخت راهکاری آسان و  راحت برای جلوگیری از ایجاد و تشدید این حساسیت است. این محافظ‌ها علاوه بر این‌که از پارچه نرم ساخته‌ شده‌اند، از ایجاد محلی گرم برای رشد باکتری‌ها جلوگیری نموده و اجازه ورود هرگونه باکتری و میکروب را به داخل تشک نمی‌دهد. اصولاً محافظ تشک ضد حساسیت از پارچه‌های طبیعی مانند بامبو، نخ، پنبه، تنسل، ژاکارد، کشمیر و غیره ساخته می‌شوند که علاوه بر خاصیت ضد آلرژی و ضدحساسیت آن، قابلیت تنفس بسیار بالایی هم دارد.

ویژگیهای محافظ ضدحساسیت تشک تخت

یک محافظ تشک ضد حساسیت باید چه ویژگی‌های داشته باشد

محافظ تشکی را می‌توان مورد استفاده قرار داد که علاوه بر حذف آلرژی در ساخت آن موارد زیر رعایت شده باشد.

استفاده از پارچه ضدآلرژی در محافظ ضدحساسیت تشک تخت

یکی از اصلی‌ترین کار‌های محافظ‌های تشک از بین بردن حساسیت تشک است، اگر محافظی این قابلیت را نداشته باشد، ارزش خرید ندارد.

گردش هوا مناسب

برای جلوگیری از رشد باکتری‌ و میکروب‌ها در تشک، نیاز است که محافظ تشک گردش هوای مناسبی را فراهم کند. معمولاً در کنار محافظ تشک قسمت توری شکلی وجود دارد که امکان گردش بدون نقص هوا در تشک را فراهم می‌آورد.

ضد تعریق

محافظی مناسب است که از گرم شدن بیش از اندازه بدن در هنگام خواب جلوگیری کند.

قابلیت شستشو یکی از مزایای محافظ ضد حساسیت تشک تخت

محافظ ضد حساسیت تشک تخت حتماً باید قابلیت شستشو را داشته باشد، چراکه برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها نیاز است محافظ تشک به‌صورت مداوم شسته شود.

بعد از گذشت چه مدت نیاز است تشک را تعویض کنیم؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان شد، تشک‌ها به دلیل ساختار و مواد استفاده‌شده در آن‌ها قابلیت رشد باکتری و میکروب‌ها را در خود دارند، هرچند تشک‌های بدون فنر و تمام فوم شرایط و فضای کمتری برای رشد این موجودات مزاحم فراهم می‌کنند، در تشک‌های لاتکس به دلیل ساختار عالی، حساسیت و آلرژی کمتری به فرد وارد می‌شود. از همین رو نیاز است که تشک را بعد از گذشت 8 سال تعویض نمایید. شما می‌توانید با استفاده از محافظ‌های ضد حساسیت تشک تخت، مدت‌زمان استفاده از تشک را چندین برابر کنید. کافیست یک محافظ تشک بخرید و این محافظ را در بازه‌های یک‌ماهه به‌صورت کامل شستشو دهید تا خیالتان از وجود هرگونه میکروب و باکتری در تشک راحت باشد.

ضدتعریق بودن محافظ تشک ضدآب

نکات مهم برای جلوگیری از ایجاد حساسیت در محیط خواب

برای جلوگیری از رشد باکتری و میکروب‌ها بر روی تشک نیاز است که به‌صورت مداوم اقدامات زیر را انجام دهید تا حساسیت و آلرژی کمتری از تشک به شما منتقل شود.

  • به‌طور منظم و مداوم بالش، ملحفه و محافظ تشک خود را با آب ولرم و مواد شوینده به‌صورت کامل بشویید.
  • تشکتان را جا‌به‌جا و زیر تشک و تخت را به‌صورت کامل جارو نمایید.
  • تمام سطح‌های اتاق‌خواب را با استفاده از دستمال مرطوب تمیز و پاکیزه کنید.
  • از خشک‌کردن لباس‌های خود به‌ویژه لباس‌های زیر بر روی رادیاتور بپرهیزید.
  • روتختی و محافظ تشک خود را در طول روز به‌صورت برعکس پهن کنید تا رطوبت آن به‌طور کامل خشک شود، این کار برای محافظ‌های ضد حساسیت هم لازم و ضروری است.
  • در فصل بهار نیاز است که تشک خود را به بیرون برده و در فضای آزاد بگذارید تا هوای کافی به آن برسد.
  • استفاده از محافظ ضد حساسیت تشک تخت را فراموش نکنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات لازم و کافی در رابطه با محافظ تشک ضد حساسیت ارائه دهیم، همچنین نکات لازم و ضروری در رابطه با استفاده از تشک را ارائه دادیم. اکنون شما می‌توانید با دانش و اطلاعات کامل اقدام به خرید یک محافظ ضد حساسیت تشک تخت کنید. در صورت تمایل برای خرید محافظ تشک ضد آب میتوانید بر روی این لینک کلیک کنید.