مدت زمان مطالعه مقاله بهترین ساعت خواب برای کودکان: 8 دقیقه

انسان، مجموعه‌ ای از رفتارها را با خود به همراه دارد. وی این رفتارها را به دو شیوه به دست می‌ آورد. بخشی از دوران نوزادی و به صورت فطرتی در وی وجود دارد و بخشی را در طی زندگی و در سال‌ های مختلف به اقتضا سنش، با تقلید از دیگران می‌ آموزد. هر دو گونه‌ ی این رفتار ها برای وی مهم است چرا که در سال‌ های آتی نقش به سزایی در آینده و سلامت وی دارد. به طور معمول فرد یک سری از رفتار ها را از کودکی تا بلوغ با خود به یادگار می‌ برد. گفته شد که انسان در زمان تولد با مقداری رفتار مشخص و به صورت کاملا غریزی متولد می‌شود. این رفتارها مانند مکیدن، خوابیدن، گریه کردن به هنگام وجود مشکل در واقع به نوزاد آموزش داده‌ نشده است. یکی از این رفتارها، خواب است.

فهرست مطالب
  • مقدمه

  • کودک

  • خواب چیست

  • کیفیت خواب

  • بررسی چگونگی خواب

  • تاثیرات خواب

  • تاثیرات منفی کم خوابی

  • بهترین ساعت خواب برای کودکان

  • سخن پایانی

 

مقدمه

انسان، مجموعه‌ ای از رفتارها را با خود به همراه دارد. وی این رفتارها را به دو شیوه به دست می‌ آورد. بخشی از دوران نوزادی و به صورت فطرتی در وی وجود دارد و بخشی را در طی زندگی و در سال‌ های مختلف به اقتضا سنش، با تقلید از دیگران می‌ آموزد. هر دو گونه‌ ی این رفتار ها برای وی مهم است چرا که در سال‌ های آتی نقش به سزایی در آینده و سلامت وی دارد. به طور معمول فرد یک سری از رفتار ها را از کودکی تا بلوغ با خود به یادگار می‌ برد.

گفته شد که انسان در زمان تولد با مقداری رفتار مشخص و به صورت کاملا غریزی متولد می‌شود. این رفتارها مانند مکیدن، خوابیدن، گریه کردن به هنگام وجود مشکل در واقع به نوزاد آموزش داده‌ نشده است. یکی از این رفتارها، خواب است. که کودک به خواب می‌رود.از سویی دیگر وی بعضی از رفتارها را از اطراف می‌بیند و با تقلید آن‌ها، زندگی خود را پیش می‌برد، از جمله این رفتارها می‌توان به زمان صحیح خوابیدن و مسواک زدن اشاره کرد.

خواب، یک شرط اصلی از شروط بقا حیات هر فرد است. کودکان به سبب فعالیت زیاد جسمی و کنجکاوی مربوط به شرایط ذهنی همواره از زیر خوابیدن اختیاری گریزان هستند و عموما از فرت خستگی به خواب می‌روند. در این مقاله از سایت تشک میترا به بررسی خواب و اثرات آن بر کودکان پرداخته ایم و بهترین ساعت خواب برای کودکان را ارائه داده‌ ایم، تا هم انرژی کافی را به دست آورند و از طرفی دچار رفتارهای پرخاشگرانه به علت بدخوابی نشوند.

 

کودک

به انسان خردسال، فاقد از جنسیتش کودک می‌گویند. این دوره از زندگی نقش مهمی در سلامتی انسان در آینده دارد. زیرا این دوره، دوره یادگیری و آمورش پذیری است و کودک به راحتی عادت و رفتار را یاد می‌گیرد بر خلاف دوره بزرگ‌ سالی که فراگیری رفتار جدید و ترک عادت قدیمی امری سخت و در بیشتر اوقات غیر ممکن است. عموم رفتارهایی که در کودکی می‌آموزیم، تا پایان عمر همراه انسان است. به همین دلیل باید با برنامه‌ای مناسب  به استقبال این دوران طلایی رفت و بیشترین سود را برد و برنامه درستی برای زندگی و سلامت تدوین کرد.

یکی از این عادت‌ها که تا همیشه همراه انسان است، عادت خوابیدن و درست خوابیدن است. این بسته به پارمترهایی گوناگونی است که در سرتیترهای بعدی شرح داده خواهد شد، اما بخشی از آن مانند تایم صحیح خواب در دستان انسان است.

 

خواب چیست

خواب از نیازهای فیزیولوژیک اصلی انسان و یک چرخه منظم تکرار شونده است و رفت و آمد بین خواب و بیداری برگشت پذیر است، این اتفاق با بی حرکتی نسبی و بالا رفتن قابل توجه آستانه واکنش به میزان هوشیاری در حالت بیداری انجام می‌شود.

خواب نقطه مقابل حالتی است که به آن بیداری می‌گویند وانسان در آن هوشیاری دارد. تقابل خواب در هوشیاری به معنای بی‌هوشی و عدم اختیار نیست بلکه بیان کننده حالتی است که درک انسان نسبت به اتفاقات پیرامونش کمی کاسته می‌شود و مغز و ذهن معطوف سر و سامان دادن به سایر کارها می‌شود. در این حالت سیستم عصبی کنترل بدن کمی منفعل می‌شود اما هر لحظه به دستور مغز می‌تواند فعال شود.

اگر بنا باشد به زبان ساده‌تر خواب تعریف شود، می‌توان گفت  که خواب یعنی کاهش توانایی‌های ارادی بدن به حداقل  و افزایش اعمال بدوی بدن که به دستور مفز انجام می‌شوند تا حداکثر. در زمان خواب  غدد هیپوکامپوس و هیپوتالاموس فعالیت‌های بدن را کنترل می‌کند و تنظیم و صدور انواع فرمان‌ها را انجام می‌دهد.

خواب امر پیچیده و ناشناخته‌ایست اما در میان گروه‌های بسیاری از جانداران دیده‌می‌شود. تا به حال در بین پرندگان، پستانداران، ماهیان و دیگر جانوران دو حالت خواب و بیداری دیده‌شده‌است. به عنوان مثال در ماهی‌ها یک نیم‌کره ذهن کامل غیر فعال می‌شود و نیم کره دیگر تمامی امورات را در دست می‌گیرد. درست است که مقداری تفاوت بین این نوع از خواب با خواب انسان وجود دارد اما ماهیت و کلیت آن‌ها یکسان است.

 

کیفیت خواب

برای بررسی کیفیت خواب باید پارامترهای سنجش آن را بدانیم و بر اساس آن کیفیت خواب را تعیین نماییم. در تعیین کردن این پارامترها، جنسیت فرد، نژاد وی، سن او، شرایط تاهل و شرایط زندگی بسیار تاثیر گذار هستند و به همین دلیل تعیین پارامترهای دقیق علمی بسیار دشوار و سخت است. بر همین اساس این مقاله پارامترهای حسی مهم که در انسان‌ها یکسان باشد را ذکر می‌کند.

آرامش: اگر در هنگام خواب و پس از آن آرامش بر شما حکم فرما بود، یعنی کیفیت خواب شما به قدر نیاز مطلوب بوده‌است.

خستگی: اگر بعد از خواب شما حس خستگی و درماندگی داشتید به معنای آن است که خواب شما فاقد کیفیت بوده است، اما اگر خلاف این بود خواب شما درجه کیفی خوبی داشته است.

تمرکز: اگر شما تمرکز بالایی دارید، قطعا خواب با کیفیت بالایی را تجربه می‌کنید چون یکی از اثرات مستقیم خواب بر روی تمرکز ذهن انسان است.

انرژی: چناچه بعد از خواب سرشار از انرژی هستید، قطعا جسم شما خواب خوبی را داشته است.

بررسی چگونگی خواب

برای بررسی صحیت خواب پارامترهایی ذکر شد اما برای ایجاد این خواب شرایطی نیاز است که نبود آن‌ها خواب انسان را به چالش می‌کشد. این پارامترها هم بیشتر فردی هستند و نمی‌توان پارامترهای دقیقی بیان کرد اما در این مقاله دو نکته را آورده‌است که اکثر افراد به صحت آن اذعان داشته‌اند.

آرامش: شما اگر روز پرکاری را گذرانده باشید و تمام کارهایتان را به نتیجه نرسانده باشید آیا خوابی خوب خواهید داشت؟ منظور از آرامش ذهن همین نکته است، یعنی ذهن درگیر پیداکردن راهکاری برای کارهای فردا نباشد. و به اصطلاح آرام باشد.

محیط مناسب: برای خواب خوب و با کیفیت نیاز است که محیط هم شما را یاری کند، به عنوان مثال آیا شما می‌توانید در اتاق یک مهدکودک بخوابید؟ طبیعی است که پاسخ شما خیر است. از این رو محیط هم امری مهم برای کیفیت خواب است.

به جز این دو پارامتر قطعا پارامترهای دیگری هم وجود دارند اما نکته این است که این دو پارامتر برای همه صدق می‌کند و سایر پارامترها جامعیت این دو پارامتر را ندارد.

 

تاثیرات خواب

هر رفتاری بر ما و بر بدن ما تاثیر می‌گذارد. برای بررسی تاثیر خواب، ابندا گفته شد که خواب چیست  و خواب خوب کدام است و شرایط این خواب چیست. حال باید بررسی نماییم که این خواب خوب چه تاثیری بر کودکان دارد. لازم به ذکر است که اساس خواب برای رفع خستگی و بازسازی بدن است، به نحوی که برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی و اسکلتی انسان‌ها و جانوران در وهله اول نیاز است که شما بخوابید. اثرات خواب خوب و سر وقت به شرح زیر است:

 

سلامت قلب

پیش گیری از سرطان

کاهش استرس

کاهش التهاب

هوشیاری بیشتر

بهبود حافظه

کاهش وزن

باهوش تر

کاهش افسردگی

کمک به ترمیم بدن

کاهش دردهای مزمن

پاکسازی مغز با خواب کافی

افزایش تولید میلین و جلوگیری از ام اس

افزایش قدرت استدلال و تفکر با خواب کافی

البته باید دقت شود که این نتایج زمانی حاصل می‌شوند که خواب به اندازه و سروقت باشد.

 

تاثیرات منفی کم خوابی

در تیتر قبلی تاثیرا مثبت خواب خوب و به اندازه ذکر شد، در این تیتر بیان می‌شود که کم خوابی، خواب زیاد و یا خواب بد موفع و بی موقع چه تاثیراتی بر شما و سلامت شما دارد.

 

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی

فشار خون

چاقی

افزایش خطر ابتلا به دیابت

توهم

پرخاشگری

افزایش خطر ابتلا به دیابت

کاهش بهره ذهنی

ابتلا به سرطان

کند شدن واکنش محیطی

بهترین ساعت خواب برای کودکان

در مطالب قبلی خواب و دلایل و اثرات آ« به طور کامل ذکر شد. حال وقت آن رسیده‌است که از دانش‌های بالا برای اصلاح زندگی فرزندانمان استفاده کنیم.

در مطالب قبلی گفته شد که در خواب بدن انسان از هوشیاری فاصله می‌گیرد و ذهن با آسودگی بیشتر می‌تواند به بررسی بدن و رفع آزردگی‌ها و صدمات بدن بپردازد. بر همین اساس در اینجا  دو سوال مهم مطرح می‌شود.

 

خواب خوب چه مدت است؟

بهترین زمان خواب چه بازه‌ایست؟

پاسخ سوال اول با توجه به سنین متفاوت فرق دارد. به عنوان مثال برای نوزادان تایم در حدود 20 ساعت خواب امری عادی استف اما برای یک نوجوان 19 ساله مقدار عجیب و نا موزونی است. تایم توصیه شده به همه برای میزان خواب 8ساعت در شبانه روز می‌باشد، اما این عدد برای کودکان تا 10 ساعت هم افزایش می‌یابد.

برای پاسخگویی به سوال دوم، قدری جواب واضح‌تر و روشن‌تری داریم. بهترین زمان خواب توصیه شده به افراد زمان 10 شب تا 6 صبح است اما این زمان برای کودکان بازه 9 شب تا 6 صبح است.

اما دلیل این دو توصیه چیست؟ در بازه 9 شب تا 6 صبح، بدن کودک هورمون خواب یعنی ملنین را ترشح می کند. ان هورمون عامل اصلی رشد است. این هورمون برای جذب به زمانی در حدود 8تا 10 ساعت زمان نیاز دارد. اگر در این بازه بدن در حال استراحت نباشد به مغز فشار وارد می‌شود و ترشح این هورمون بهم می‌ریزد. در صورترعایت نکردن این متد شاهد حواس پرتی، خواب آلودگی، پرخاشگری و یادگیری نامناسب در کودک خواهید بود.

 

سخن پایانی

 انسان با مجموعه محدودی از رفتارهای ذاتی پا به این دنیا می‌گذارد، در دوران کودکی نود درصد از رفتارها و اعمال‌ها را می‌آموزد و با خود تا پایان عمر می‌برد. بعد از گذر از دوران کودکی یادگیری و یا تغییر رفتار انسان امری سخت و گاهی غیر ممکن می‌شود. از این رو بهره‌وری درست در دوران کودکی امری مهم و حیاتی است. به این خاطر که با نهادینه شدن یکسری رفتار در کودکی، فرد در بزرگسالی زندگی منظم‌تر و سالم‌تری خواهد داشت.

خواب ازجمله رفتاری است که ریشه در ذات انسان دارد اما کنترل و شکل دهی آن به دست انسان است. برای این امر نیازمند این هستیم که از کودکی بر روی خواب و ویژگی‌هایش سرمایه گذاری کنیم. زیرا خواب نامناسب و بد اثرات مخربی بر انسان و سلامت وی دارد. این اثرات هم در جسم و هم در روان فرد بیسار مهود است. در جسم باعث صدمه به اندام‌هایی میشوند که در زمان لازم نتوانستند خود را ترمیم و بازسازی کنند. از طرفی باعث رفتارهای پرخاشگرانه انجام کار‌ها بدون تمرکز و مشکلات روحی زیادی هم میشود. پس با پی ریزی مناسب در کودکی میتوان از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد.