مدت زمان مطالعه مقاله تشک بازی کودک: 5 دقیقه

تشک بازی اولین زمین بازی سه بعدی است که کودک کارهای کوچک را در آن کشف می کند. این تشک بازی با طراحی زیبا و جذاب، عروسکهای پولیشی و آینه کوچک نوزاد، سرگرمی های هیجان انگیزی برای کودک فراهم می کند. ویژگی های این پلی جیم شامل درک آموزی، هماهنگی چشم ها و دستها برای رشد کودک می باشد.

 

مقدمه

اگر به تازگی قرار است مادر شوید و مشغول خرید سیسمونی برای نوزاد خود هستید، حتماً متوجه خواهید شد که تشک بازی نوزاد یا همان پلی جیم یکی از متنوع‌ترین محصولات موجود در بازار است. این تشک بازی می تواند کمک به توانایی حرکتی و رشد ذهنی کودک باشد که از جمله آن ها شامل موارد زیر می باشد.

مناسب برای تقویت حس شنوایی
مناسب برای تقویت حس بینایی
مناسب برای تقویت مهارتی حرکتی نوزادان

از موارد مهمی که در زمان خرید تشک بازی نوزاد می‌بایست به آن توجه کنیم ابعاد، اندازه، جنس و همچنین طرح‌های مختلف آن است، بنابراین با توجه به این ویژگی‌ها می‌بایست در زمان خرید تشک بازی یا پلی جیم برای نوزادتان دقت کافی و لازم را داشته باشید. در ادامه این مطلب با میترا مترس همراه باشید تا در مورد تشک بازی کودک اطلاعات بیشتری به دست آورید.

تشک بازی کودک

تشک بازی کودک

 

تشک بازی یا پلی جیم نوعی از یک تشک نرم است که برای دراز کشیدن، نگاه کردن و بازی کردن کودک استفاده می شود. بالای آن از دو طاق چوبی یا پلاستیکی تشکیل شده و اسباب بازی‌های مختلف را می توانیم در آن آویزان کنیم. بعضی از این تشک های بازی داخل محیط خود لامپ، پخش‌ کننده موسیقی، آیینه، سازهای اسباب بازی (مثل پیانو، که با ضربه زدن کودک صدا می‌دهند)، بالشت‌های و یا انواع وسایل سرگرمی مختلف دارند.

تشک بازی از بدو تولد برای کودک مناسب است زیرا در این دوره زمانی کودک عموماً فقط می‌تواند روی اسباب بازی‌هایی تمرکز کند که فاصله‌ی خیلی کمی با او دارند. با رشد بیشتر نوزاد و قوی‌تر شدن قوه بینانی‌اش، او می‌تواند رنگ‌ها را هم تشخیص دهد. هرچه کودک بزرگتر شود، با خلاقیت بیشتری با اسباب بازی‌های داخل پلی جیم بازی می‌کند و محیط را کنجکاوانه‌تر بررسی می‌کند.

تشک بازی نوزاد در چند ماهگی مورد استفاده است؟

پلی جیم ها بهترین تشک بازی برای کودک است که می توانید از بدو تولد تا زمانی که شروع به راه رفتن نکرده استفاده کنید.

فواید استفاده تشک بازی برای نوزاد

افزایش قدرت دیداری نوزاد

افزایش قدرت دیداری

 

نوزاد در اوایل تولد تا چند ماهگی قدرت بینایی زیادی ندارد و تنها می‌تواند اشیا را در فاصله حدود ۳۰ سانتی متری تشخیص دهد در این سنین قدرت تشخیص چهره نوزاد شکل می‌گیرد.

افزایش توانایی حرکتی نوزاد

افزایش حرکتی نوزاد

 

تشک بازی، باعث کنجکاوی نوزاد می شود و او را تشویق می کند برای دسترسی به اسباب بازی های آویز تشک که آن‌ها را با دستان خود لمس کند. این کار باعث می شود تا قدرت حرکتی او زودتر رشد کند.

رشد ذهنی

رشد ذهنی

 

با استفاده از پلی جیم می توانیم رشد جسمانی و ذهنی کودک خود را مقایسه کنیم.

نوزاد درحدود سن ۶ هفتگی تا ۴ ماهگی، وارد دورانی می‌شود که به آن واکنش دوری اولیه می گویند. یعنی نوزاد یاد می‌گیرد کاری را که به صورت اتفاقی انجام داده بود را مجدداً انجام دهد برای مثال: ضربه زدن به یکی از اسباب بازی‌های تشک بازی که برایش لذت بخش است. در حدود ۴ الی ۸ ماهگی نوزاد این کارها را عمداً انجام می‌دهد و تکرار می‌کند، چراکه برایش بامزه هستند. برای مثال ضربه زدن برای روشن کردن چراغ و یا پخش موسیقی از تشک بازی جزو این دسته هستند.

افزایش قدرت خود آگاهی کودک

افزایش قدرت خودآگاهی کودک

 

نوزاد می تواند از سن ۳ تا ۵ ماهگی به تصویر خود در آینه واکنش نشان دهد. کافیست یک آینه کوچک و نشکن به تشک آویزان کنید یا در کنار آن قرار دهید تا کودک با دیدن تصویر خود راحت تر به خود آگاهی برسد.

مشخصات تشک بازی کودک

خرید تشک بازی

عروسک های متنوع
دارای آیینه
عروسک‌ها دارای حلقه جهت آویزان‌شدن به پایه‌ها
دو پایه پلاستیکی به طول ۷۸ سانتی متر برای قرارگیری پیانو بر روی آن
پیانو دارای ۴ آهنگ متنوع
دارای یک تشک به ابعاد: ۹۲ × ۵۹٫۵ سانتی‌متر
رویه‌ی تشک و پد داخلی آن ساخته‌شده از پنبه
زیره‌ی تشک ساخته‌شده از پلی‌پروپیلن
مواد سازنده بدون ایجاد حساسیت برای کودک
نیاز به ۳ باتری قلمی
مناسب برای تقویت حس شنوایی
مناسب برای تقویت حس بینایی
مناسب برای تقویت مهارتی حرکتی نوزادان

خرید تشک بازی کودک

خرید تشک

 

خرید پلی جیم کودک علاوه بر اینکه محلی ثابت برای استراحت و تعویض نوزاد به خود اختصاص می دهد، می‌تواند جایگاهی برای بازی و سرگرمی نوزاد باشد. زیرا نوزاد مدت‌ زمان زیادی را در این مکان می‌گذراند، بهتر است تشکی انتخاب کنیم که نرم و راحت و از جنس مخمل مرغوب و داخل آن از الیاف ضد حساسیت پر شده باشد.

سخن پایانی

تشک بازی نوعی زیرانداز نرم و راحت است که کودک می تواند در آن بازی و استراحت کند. بالای تشک تشکیل شده از دو طاق چوبی یا پلاستیکی که می توانید عروسک، جغجغه یا دندان گیر را به آن وصل کنیم. این تشک بازی  را می توانید به لیست سیسمونی کودکتان اضافه نمایید.

محیط کودکان در بدو تولد تاثیر بسیار شگرفی بر روی میزان هوش و خلاقیت آن‌ها در دوران بزرگسالی دارد. متخصصان حوزه شناخت کودکان با اشاره به این موضوع، استفاده از پلی جیم و یا تشک‌های بازی مخصوص کودکان را به شدت توصیه می‌کنند. خوشبختانه به لطف قدرت خلاقیت طراحان در کنار تئوری‌های سازنده روانشناسان، پلی جیم‌های بسیار متنوعی طراحی و روانه بازار شده‌اند و دست شما را برای خرید تشک بازی بسیار باز گذاشته‌اند. تشک‌های بازی عمدتا دارای سطحی بسیار نرم و مخصوص نوزادان و خردسالان است. در تولید پلی جیم‌ها از طرح‌های متنوعی از جمله جنگل و محیط‌های رنگارنگ دیگر استفاده شده است تا کودکان با مشاهده شکل‌ها، حیوانات و رنگ‌های مختلف، رشد سریع‌تری را در هوش و قوه تخیل و خلاقیت خود داشته باشند