مدت زمان مطالعه مقاله خروپف و درمان آن: 12 دقیقه

همه می‌دانیم که خوابیدن یک امر بسیار مهم در زندگی همه انسان ‌ها می‌باشد و طبق تحقیقات محققان و کارشناسان، خواب ارتباطی مستقیم با روح و جسم هر شخص دارد. به گونه‌ای که هر فرد در طول شبانه روز حداقل به 8 ساعت خواب مفید و عمیق نیاز دارد تا سیستم‌ های بدن بتوانند عملکرد بهتری در طول روز از خود به جا بگذارند و به دنبال آن یک روز با انرژی و پربازده برای هر شخص باشد. اما ناگفته نماند که نیاز خواب یا ساعت خواب در هر فردی متفاوت است به صورتی که تعدادی از افراد به خواب کمتر از 8 ساعت و تعدادی نیز به خواب بیشتر از 8 ساعت نیاز دارند تا سر حال شوند، پس همه موظف‌اند تا برای سلامتی بدن خود شرایط مناسب برای خواب راحت و عمیق و بدون خروپف را برای خودشان فراهم کنند.

 

مقدمه

همه می‌دانیم که خوابیدن یک امر بسیار مهم در زندگی همه انسان ‌ها می‌باشد و طبق تحقیقات محققان و کارشناسان، خواب ارتباطی مستقیم با روح و جسم هر شخص دارد. به گونه‌ای که هر فرد در طول شبانه روز حداقل به 8 ساعت خواب مفید و عمیق نیاز دارد تا سیستم‌ های بدن بتوانند عملکرد بهتری در طول روز از خود به جا بگذارند و به دنبال آن یک روز با انرژی و پربازده برای هر شخص باشد. اما ناگفته نماند که نیاز خواب یا ساعت خواب در هر فردی متفاوت است به صورتی که تعدادی از افراد به خواب کمتر از 8 ساعت و تعدادی نیز به خواب بیشتر از 8 ساعت نیاز دارند تا سر حال شوند، پس همه موظف‌اند تا برای سلامتی بدن خود شرایط مناسب برای خواب راحت و عمیق و بدون خروپف را برای خودشان فراهم کنند.

اما بعضی اوقات شرایطی ایجاد می‌شود که مانع از خواب راحت و عمیق می‌شود که از جمله این شرایط می‌تواند خروپف کردن شبانه افراد خانه باشد که علاوه بر کاهش کارایی خود فرد در طول روز، موجب گرفتن آرامش از اطرافیان نیز می‌شود. تقریبا می‌توان گفت که اکثریت خروپف کردن را مسئله مهمی نمی‌دانند، اما لازم است بدانید که همین مشکل به ظاهر ساده زندگی بسیاری از افرادی را که به طور مرتب و شدید درگیر آن هستند تحت تاثیرات منفی بسیار جدی قرار می‌دهد. باید توجه داشته باشید که علاوه بر تحریک ‌پذیری و خستگی روزانه فرد خروپف کننده، اختلالات خواب می‌تواند شروع کننده بیماری ‌های جدتر باشد. جالب است بدانید که به دلیل وجود زندگی پرمشغله و صنعتی امروزی و استرس ‌های تحمیلی بر فرد، تعداد افراد مبتلا به خروپف بسیار بیشتر از زمان گذشته می‌باشد.

خروپف کردن یک صدای تقریبا خشن می‌باشد که در هر فردی دلایل متفاوتی دارد و باید همانند سایر رفتارهای سلامت و زندگی علت آن شناسایی شود و اقدام به درمان آن شود. این صدای خشن به دلیل عبور جریان هوا در بافت گلو می‌باشد که باعث می‌شود کمی لرزش در هنگام نفس کشیدن در بافت ‌ها ایجاد شود. بر طبق مطالعه‌ای از یک مقاله مغز و اعصاب، اشخاصی که به طور مرتب خروپف می‌کنند از اختناق در خواب رنج می‌برند یعنی دچار قطع تنفس در خواب می‌شوند و این افراد نسبت به کسانی که تنفس راحتی دارند زودتر دچار مشکلات حافظه و اندیشه می‌شوند، پس باید مسئله خروپف کردن را جدی بگیرید و به عنوان یک مسئله عادی از کنار آن عبور نکنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا علل رایج خروپف و روش‌ های درمان آن را برای شما شرح دهیم.

 

علل خروپف کردن

علل خروپف کردن

خروپف کردن به دلایل زیادی نظیر مصرف الکل، آلرژی ‌ها، آناتومی دهان و سینوس‌ ها، وزن بالا، سرماخوردگی و … ممکن است رخ دهد. یعنی هنگامی که شما کم کم دارید به یک خواب عمیق فرو می‌روید، عضلات سقف دهان، گلو و زبان کاملا به منظور استراحت کردن، ریلکس می‌شوند. به طوری‌که بافت‌ های درون گلو می‌توانند آنقدر آرام شوند تا جریان هوا بسته شود و منجر به لرزیدن شود. حال هر چقدر که راه جریان هوا باریک‌تر و کوچک‌تر شود، برای عبور جریان هوا نیروی بیشتری نیاز است که همین امر سبب افزایش لرزش بافت می‌شود و موجب ایجاد خروپف ‌های بلندتر خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا شرایطی که می‌توانند روی جریان هوا تاثیر بگذارند و باعث خروپف شوند را برای شما شرح دهیم.

 

آناتومی دهان

از دلایلی که ممکن است هنگام خواب باعث ایجاد خروپف شود، پایین بودن سقف دهان و ضخیم بودن آن می‌باشد زیرا به این دلیل راه عبور و مرور هوا در گلو تنگ می‌شود. افرادی که دارای وزن بالایی باشند، در این بخش دارای بافت اضافه در پشت گلوی خود می‌باشند که راه عبور هوا را نسبت به سایر افراد باریک‌تر می‌کند. در نهایت نیز قسمت مثلثی آویزان از سقف جریان هوا را دچار اختلال می‌کند و باعث ایجاد خروپف و لرزش می‌شود.

 

سن بالا یکی از عوامل ایجاد خروپف

جالب است بدانید هنگامی که سن افراد بالاتر می‌رود، عادت ‌های خوابیدن فرد نیز دچار تغییر می‌شود. مثلا برخی از افراد با افزایش یافتن سنشان دیرتر به خواب می‌روند و در نتیجه با یک بار خوابیدن خستگی آن‌ ها فروکش نمی‌کند. بنابراین خواب زیاد در بعضی از افراد هنگام بالا رفتن سن روی خروپف کردن آن‌ها بسیار تاثیر می‌گذارد زیرا با آرام شدن عضلات گلو و زبان هنگام خواب در دهان لرزش ایجاد می‌شود و خروپف ایجاد می‌کند.

 

ساختار بدنی

جالب است بدانید که راه هوایی مردان نسبت به زنان باریک‌تر است و به همین علت مردان بیشتر در معرض خروپف کردن هستند. شکاف سقف دهان، باریکی حلق، بافت‌ های لنفاوی بزرگ شده و سایر موارد جسمانی که سبب ایجاد خروپف کردن می‌شوند اغلب ژنتیکی هستند. با این‌ که فرد قدرت تغییر یا دخالت در ژنتیک و ساختار بدنی ندارد اما می‌تواند با تغییرات کوچک نظیر تغییر سبک زندگی، انجام تمرین ‌های مناسب، تغییر ساعت خواب و … خروپف کردن خود را کنترل کند و موجب آزار دیگران نشود.

 

مصرف الکل، دارو و کشیدن سیگار

مصرف الکل، دارو و کشیدن سیگار از عوامل ایجاد خروپف

لازم است بدانید که ارتعاش بافت‌ ها هنگام تنفس کردن علت ریشه‌ای خروپف می‌باشد. بعضی از داروها همانند الکل منجر به افزایش شل شدن عضلات در هنگام خواب می‌شوند و زمانی که عضلات سقف دهان، گلو، گردن و زبان بیشتر ریلکس کنند یا شل شوند، کلاپس ‌های راه هوایی بیشتر می‌شود. این مسئله راه هوایی و ارتعاش بافتی را کوچک‌تر می‌کند. کشیدن سیگار و استفاده برخی از داروهای خاص نظیر آرام بخش ‌هایی چون لورازپام، دیازپام و … می‌توانند به سطوح عمیق‌تر خواب کمک کنند و مسئله خروپف کردن را بدتر کنند.

 

مشکلات بینی، بیماری ‌های سینوزیت و آلرژی

هر فردی می‌تواند هنگام خوابیدن خروپف کند اما لزوما به معنای خروپف کردن دائم در طی خواب و هر روز نیست. بعضی اوقات فرد ممکن است سرما خورده باشد یا دچار مشکلات بینی، آلرژی و بیماری‌ های سینوزیت شده باشد که این دلایل موجب انسداد راه هوایی یا گرفتگی بینی می‌شود. به همین علت کشیدن هوا به داخل به سختی انجام می‌شود و در گلو خلا ایجاد می‌کند و در نهایت بافت نرم گلو را به هم می‌چسباند که منجر به خروپف کردن می‌شود. بنابراین بیشتر اوقات خروپف کردن در زمان فصل سرما خوردگی، آلرژی یا عفونت سینوسی اتفاق می‌افتد.

 

پوزیشن خوابیدن

معمولا هنگامی که فرد به پشت می‌خوابد، جاذبه بر روی تمام بافت ‌های بدن فشار وارد می‌کند. به همین دلیل از آن جایی که بافت‌ های گلو تقریبا شل و نرم هستند و اگر فرد نیز به پشت خوابیده باشد، جاذبه سقف دهان به زبان و زبان کوچک، به سمت عقب فشار وارد می‌کند. از این رو فشار وارد شده معمولا جهت ایجاد تلاطم در جریان هوا، خروپف و ایجاد ارتعاش راه هوایی را باریک می‌کند. در بیشتر اوقات اگر به شخص خروپف کننده با ملایمت گفته شود که به سمت پهلو بخوابد، خروپف کردن کاهش می‌یابد و بافت‌ ها دیگر به سمت عقب فشار داده نمی‌شوند.

 

اختلال وقفه تنفسی

این اختلال باعث می‌شود که فرد هنگام خواب نتواند نفس بکشد که در نتیجه می‌توان گفت در این شرایط، بافت پشت گلو تخریب شده است و ورود اکسیژن را به شدت کاهش داده است که این اتفاق ممکن است شب ‌های زیادی رخ دهد. در اکثر اوقات که فرد دچار اختلال تنفسی می‌شود، به منظور آمادگی بدن برای دریافت اکسیژن بیشتر، سیگنال‌ هایی از مغز به بدن ارسال می‌شود و در نتیجه فرد بدون آن که خود متوجه دلیلش شود، ناخودآگاه از خواب می‌پرد.

 

روش‌ های درمان خروپف کردن

روش های درمان خروپف

تقریبا می‌توان گفت حدود یک سوم از افرادی که سن آن‌ها بین 55 تا 84 سال است موقع خوابیدن خروپف می‌کنند. با این که اکثر مردم فکر می‌کنند خروپف کردن مسئله چندان مهمی نیست و نیاز به پیگیری ندارد اما باید بدانید که خروپف کردن نشانه یک مشکل در بدن شماست که در برخی موارد نیز نشان دهنده مشکلات جسمی بوده است. اما خروپف کردن در مواردی هم پدیده‌ای می‌باشد که شما با رعایت نکات زیر می‌توانید آن را قطع کنید یا بهبود بخشید و یک خواب عمیق را به خود و اطرافیانتان هدیه دهید.

 

تغییر پوزیشن خواب راه درمان خروپف

به منظور تنفس راحت‌تر می‌توانید با استفاده از یک بالش بلند سرتان را چند سانتی‌متر بالاتر قرار دهید، در این صورت زبان و آرواره نیز راحت‌تر به سمت جلو حرکت خواهند کرد که باعث می‌شود تا حد زیادی از صدای خروپف شما کم شود. هم‌چنین می‌توانید به جای این که به پشت بر روی تشک بخوابید، به پهلو بخوابید. اگر شما عادت به پهلو خوابیدن ندارید، می‌توانید روی کمر شلوار راحتی یا تی‌شرت خود یک شی گرد مانند بچسبانید تا هر موقع که روی کمرتان چرخیدید، احساس ناراحتی به شما دست دهد و دوباره به سمت پهلو برگردید. چندین بار این عمل را تکرار کنید تا پس از مدتی به پهلو خوابیدن برای شما به یک عادت تبدیل شده باشد.

 

استفاده از محافظ دهان یا گارد دندانی

این ابزارها که شباهت زیادی با محافظ دهان ورزشی دارند، استفاده از آن‌ ها هنگام خواب، فک پایین و زبانتان را جلو می‌آورد و کمک می‌کنند تا راه ‌های تنفسی در طول خواب باز بمانند تا هوا به راحتی و آزادانه بتواند راه حلق و بینی را طی کند. ممکن است محافظ دندانی که دانپزشک مخصوصا برای شما درست می‌کند، هزینه بالایی داشته باشد اما لازم است بدانید که کیت‌ هایی با قیمت مناسب‌تر در بازار موجود هستند که به راحتی در دسترس شما قرار می‌گیرند.

 

پاک سازی مجرا های بینی

اگر بینی شما دچار گرفتگی شده است، قبل از خواب با استفاده از محلول آب نمک اقدام به شستشوی سینوس‌ هایتان کنید تا راه تنفس شما باز شود. به این منظور برای تنفس راحت‌تر در خواب می‌توانید از اسپری ضد احتقان بینی، سینوس واش و یا قطره بینی نیز استفاده کنید. هم‌چنین اگر آلرژی دارید حتما آن را درمان کنید زیرا هنگامی که شما نتوانید از طریق بینی نفس بکشید مجبورید برای تنفس از دهان استفاده کنید که همین موضوع باعث می‌شود تا هنگام خواب خروپف کنید. به منظور بهبود آلرژی می‌توانید ماهیت‌ های خانگی که موجب بروز واکنش‌ های آلرژیک می‌شوند نظیر موی حیوان خانگی را از محل خوابتان دور کنید و از داروهای ضد حساسیت نظیر آنتی هیستامین ها استفاده کنید.

 

کاهش وزن

کاهش وزن

کاهش وزن حتی به مقدار کم می‌تواند بافت چربی‌ای که در پشت گلو قرار گرفته است را کاهش دهد و سپس باعث کاهش خروپف و یا حتی باعث متوقف کردن آن شود. هم‌چنین طبق تحقیقات انجام شده افرادی که دارای وزن بالایی هستند بیشتر از سایر افراد خروپف می‌کنند زیرا این افراد دارای معده بزرگ می‌باشند که خارج شدن معده از حالت طبیعی خود موجب خروپف می‌شود. در نتیجه با کاهش وزن به مرور زمان می‌توان سیستم طبیعی بدن را به حالت اولیه درآورد و موجب کم کردن شدت خروپف شد.

 

ترک سیگار، اجتناب از الکل، قرص ‌های خواب و آرام بخش‌ ها

سیگار کشیدن غشای حلق و بینی را تحریک می‌کند و التهاب و تورم ناشی از سیگار موجب مسدود شدن راه‌ های هوایی می‌باشد که نتیجه آن خروپف کردن است. ممکن است ترک کردن سیگار کار مشکلی باشد اما یقینا درمانی فوری برای رفع‌ شدن خروپف می‌باشد. اگر احتمال می‌دهید که خروپف کردن شما ناشی از مصرف کردن داروهای خاصی نظیر قرص‌ های خواب و آرام بخش می‌باشد حتما در مورد داروها با پزشک مشورت کنید زیرا بعضی از این داروها باعث عمیق‌تر شدن خواب و در نهایت باعث بدتر شدن خروپف می‌شوند. هم‌چنین طبق پژوهش‌ های انجام شده خوردن وعده ‌های غذایی سنگین قبل از خواب و یا مصرف بعضی از غذاهای خاص نظیر شیر سویا، فرآورده‌ های لبنی قبل از خواب باعث بدتر شدن خروپف می‌شوند که به منظور بهبود خروپف نباید از آن‌ها استفاده کرد.

 

ورزش کردن یکی راه های درمان خروپف

حتی اگر ورزش کردن باعث کاهش وزن نباشد، به طور کلی می‌توان گفت خروپف کردن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. زیرا با ورزش کردن عضلات بدن نظیر پاها، شکم و بازوها تقویت می‌شوند که منجر به انعطاف پذیری و تقویت عضلات گلو نیز می‌شود و به دنبال آن خروپف نیز کمتر می‌شود. همچنین می‌توانید حلق خود را در طول روز با استفاده از روش‌ های تمرین مخصوص گلو ورزش دهید تا عضلات دستگاه تنفسی تقویت شود و هنگام خواب این عضلات راه تنفسی شما را مسدود نکند.

 

تمیز و مرطوب نگه داشتن اتاق خواب

به منظور کاهش خروپف هنگام خواب هر هفته اتاق خود را جارو کنید و ملحفه ‌ها را بشویید زیرا مایت‌ های گرد و خاک و سایر آلرژن‌ های موجود، در ملحفه رختخواب پنهان می‌شوند که موجب گرفتگی بینی و در نهایت نیز موجب تشدید خروپف می‌شوند. لازم است بدانید که هوای خشک اتاق می‌تواند موجب تحریک غشای حلق و بینی شود، پس اگر مشکل شما التهاب بافت‌ های بینی می‌باشد، با استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز می‌توانید هوای اتاق را مرطوب نگه دارید و شدت خروپف را تا حدی کاهش دهید.

 

سخن پایانی درمورد خروپف و درمان آن

توجه داشته باشید که روش ‌های بالا برای درمان خروپف ضعیف بسیار کاربردی هستند اما اگر مشکل خروپف شما بسیار شدید و همراه با وقفه‌ های تنفسی در حین خواب می‌باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. به شما توصیه می‌کنیم که حتما به فکر درمان خروپف باشید زیرا درمان خروپف موجب افزایش عملکردهای روزانه می‌شود و شما در طول روز کم‌تر احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنید. لازم است گفته شود که مراجعه به پزشک برای درمان خروپف ‌های شدید باعث می‌شود تا از بروز بیماری ‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالا جلوگیری شود و هم‌چنین باعث افزایش قدرت یادگیری مغز شود.

هم‌چنین اگر شما باردار هستید و هنگام خواب خروپف می‌کنید حتما به منظور درمان آن به پزشک مراجعه کنید. زیرا خروپف هنگام بارداری، فرزند را با خطر کمبود اکسیژن مواجه می‌کند که برای فرزند شما بسیار خطرناک است و باید جدی گرفته شود. لازم است گفته شود که در بعضی مواقع به دلیل درمان خروپف از روش جراحی برای رفع انسداد مجاری هوایی استفاده می‌شود که از جمله این جراحی ها، جراحی سومنوپلاستی می‌باشد که در آن بافت ‌های کام نرم با استفاده از امواج رادیویی پرفرکانس کاهش داده می‌شود تا مسیر عبور هوا باز شود و فرد بتواند به راحتی تنفس کند و خروپف درمان شود. در پایان امیدواریم که در این مقاله از سایت میترامترس به اطلاعات کامل در رابطه با خروپف و روش های درمان آن دست یافته باشید.