شاید جزو آن دسته از افرادی باشید که به دلیل شرایط کاری خود مدام باید به شهر و کشور‌های مختلف سفر کنید، یا شاید هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مسافرت‌های هوایی را ترجیح می‌دهید. به هر حال احتمالاً به دنبال راهی برای کم کردن هزینه‌های سفر خود هستید. سؤال اصلی این است که چطور هزینه مسافرت‌های کاری و غیر کاری هوایی خود را کاهش دهیم؟ شاید اولین گزینه‌ای که به ذهنتان می‌رسد حذف کلی سفر‌ با هواپیما باشد یا شاید تصمیم به مسافرت‌های داخل شهری بگیرید اما کمی صبر کنید، راه‌حل‌های بهتری مانند خرید بلیط چارتری ارزان برای کاهش هزینه بلیط هواپیما وجود دارد.

بلیط چارتری چیست؟

اگر حتی برای یک‌بار با هواپیما اقدام به سفر کرده باشید احتمالاً کلمه چارتر به گوشتان آشنا باشد، کلمه‌ای که آژانس‌های هواپیمایی بسیاری در ایران از آن استفاده می‌کنند. کلمه چارتر به معنی اجاره کردن است، اجاره کردن در بست هتل، هواپیما، قطار و هر چیز دیگر اما این کلمه در ایران بیشتر برای آژانس‌های هواپیمایی کاربرد دارد. برای خرید بلیط چارتری شما نمی‌توانید مستقیماً به ایرلاین بروید، بلکه نیاز است به شرکت‌های چارتر کننده و آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنید. شما می‌توانید برای خرید بلیط چارتری ارزان پروازهای هواپیمایی آتا به وب‌سایت چارتر 123 مراجعه نمایید.

خرید کلی بلیط چارتری ارزان توسط آژانس‌های مسافرتی

در اکثر مواقع آژانس‌های هواپیمایی اقدام به خرید کلی بلیط‌های مسیر‌های پر رفت آمد می‌کنند تا هزینه کمتری نسبت به حالت عادی بپردازند. نکته جالب در رابطه با بلیط‌های چارتری این است که عموماً تمام یا قسمتی از بلیط‌های مسیر‌های پر رفت و آمد توسط این شرکت‌ها خریداری می‌شود و از این پس آژانس مسافرتی تعیین‌کننده قیمت بلیط است نه ایرلاین. به همین دلیل است که بلیط سفر به یک مکان مشخص را ‌می‌توانید با قیمت‌های متفاوت توسط آژانس‌های مختلف خریداری نمایید. شما حتی می‌توانید انتظار بلیط چارتری ارزان از پرواز زاگرس نیز داشته باشید. دلیل این قیمت‌گذاری را‌ می‌توان نزدیکی زمان پرواز دانست، امکان دارد شرکت چارتر کننده تعدادی از بلیط‌هایش فروش نرفته باشد از همین رو اقدام به ارزان کردن بلیط‌های خود می‌کند تا این بلیط‌ها به فروش برسند. در حالت کلی می‌توان گفت شانس پیدا کردن بلیط ارزان‌تر در مسیر‌های پر رفت و آمد بالاتر است.

خرید کلی بلیط چارتری ارزان

انواع بلیط چارتری

بلیط‌های چارتری را می‌توان بر اساس پارامتر‌های مختلفی دسته‌بندی کرد، از زمان گرفته تا ظرفیت صندلی، در ادامه دسته‌بندی‌های معمول بلیط چارتری توضیح داده شده است.

انواع بلیط چارتری ارزان بر اساس زمان پرواز

در حالت کلی ما 3 نوع بلیط چارتری بر اساس زمان پرواز داریم که در ادامه به توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

1- پرواز چارتر بلاک

در حالت پرواز چارتر بلاک، شرکت یا آژانس چارتر کننده موظف است بلیط‌های پروازش را در تاریخ مشخصی برای رفت و در یک تاریخ مشخص برای برگشت به فروش برساند. در صورتی که اپراتور فروش به شما گفت در تاریخ x بلیط رفت داریم و در تاریخ y بلیط برگشت، مشخص می‌شود که چارتر کننده بلیطی از نوع پرواز چارتر بلاک برای فروش به شما پیشنهاد داده است.

2- پرواز چارتر شناور

شرکت‌های چارتر کننده در این حالت اقدام به خرید تمام صندلی‌های یک پرواز می‌کنند و بر همین اساس اقدام به فروش بلیط‌های رفت و برگشت می‌کنند. به عنوان مثال شاید یک شرکت یا آژانس چارتر کننده تمام صندلی‌های پرواز مشهد- کیش فصل زمستان را خریداری نماید و اقدام به فروش این بلیط‌ها کند.

3- پرواز چارتر بک تو بک

در این حالت آژانس چارتر کننده وظیفه دارد تمام بلیط‌های رفت و برگشت خود را در یک فاصله زمانی مشخص به فروش برساند، پس در صورتی که اپراتور بازه زمانی برای بلیط برگشت شما مشخص کرد، این نوع بلیط از نوع پرواز چارتر بک تو بک است.

انواع بلیط چارتری ارزان

انواع چارتر بر اساس میزان صندلی

در نوع چارتر بر اساس میزان صندلی دو حالت کلی داریم، فول چارتر و سیت چارتر.

1- فول چارتر (Full Charter)

در این حالت آژانس یا شرکت هواپیمایی تمام صندلی‌های یک پرواز مشخص را چارتر می‌کند.

2- سیت چارتر (Seat Charter)

در این حالت شرکت چارتر کننده تنها بخشی از صندلی‌های هواپیما را خریداری می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که در حالت کلی به ایرلاینی که صندلی‌های پروازش را اجاره می‌دهد، چارتر دهنده و به آژانسی که اقدام به اجاره صندلی‌های پرواز می‌کند چارتر کننده گفته می‌شود.

خرید بلیط چارتری چه مزیتی دارد؟

بلیط چارتری ارزان با کم کردن هزینه پرواز مسافر از یک سو و افزایش فروش بلیط توسط آژانس هواپیمایی از سوی دیگر، یک معامله سودمند برای هر دو طرف است. پس در صورتی که می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید کافی است برای مسافرت‌های خود اقدام به خرید بلیط چارتری نمایید. اگر کمی برای پیدا کردن بلیط چارتری زمان بگذارید می‌توانید با قیمتی به نسبت معقول و ارزان سفر خود را انجام دهید. عموماً آژانس‌های هواپیمایی برای به فروش رساندن تمام بلیط‌های خود اقدام به اطلاع‌رسانی در اکثر سایت‌ها می‌کنند از همین رو می‌توانید به راحتی این بلیط‌ها را پیدا کنید. برای خرید بلیط چارتری ارزان می‌توانید به وب‌سایت چارتر 123 مراجعه نمایید.

معایب خرید بلیط چارتری

از بزرگ‌ترین عیب‌های بلیط‌های چارتری عدم وجود قابلیت استرداد است. در صورتی که شما بلیط چارتری خریداری نمایید، به هیچ وجه امکان استرداد آن وجود ندارد. پس اگر برنامه سفر شما صد درصدی نیست در خرید بلیط چارتری کمی تردید به خود راه دهید. از عیب‌های دیگر این نوع بلیط می‌توان به عدم وجود تخفیف برای کودکان اشاره کرد. هزینه بلیط چارتری کودکان و بزرگسالان یکسان است.

تفاوت بلیط چارتری با هواپیمای چارتری

لازم به توضیح است که بلیط چارتری با هواپیمای چارتری تفاوت دارد، بلیط چارتری همان طور که توضیح داده شد، از قیمت کمتری برخوردار است؛ اما هواپیمای چارتری غالباً از هواپیماهای معمولی کوچک‌تر است و ظرفیت کمی دارد، کمتر از 10 نفر و همچنین این هواپیما جزو هواپیماهای لوکس محسوب می‌شوند.

تفاوت بلیط چارتری با هواپیمای چارتری

بلیط چارتری مناسب چه افرادی است؟

مدیران و افرادی که بنا به دلایل مختلفی نیاز به سفر‌های متعدد با هواپیما دارند، از جمله افرادی هستند که برای سفر‌های خود باید برنامه‌ریزی درستی انجام دهند تا بتوانند از بلیط چارتری به جای بلیط سیستمی استفاده کنند. اگر شما برنامه سفرتان از قبل چیده شده است و در این برنامه تغییری حاصل نمی‌شود می‌توانید یکی از کاندید‌های خرید بلیط چارتری باشید؛ اما اگر برنامه کاری یا تفریحی شما بنا به دلایل مختلف امکان دارد جابجا شود، خرید بلیط چارتری به ضرر شما تمام خواهد شد. هدف وجودی بلیط چارتری سود دو طرفه برای مسافر و آژانس هواپیمایی است، پس اگر احساس می‌کنید امکان دارد برنامه سفرتان جابجا شود بهتر است بلیط چارتری خریداری نکنید.

بزرگ‌ترین هدف بلیط چارتری کم‌ کردن هزینه مسافر است، به همین دلیل قبل از خرید بلیط چارتری باید هزینه نهایی قابل پرداخت خود را محاسبه کنید. برای خرید بلیط چارتری ارزان هواپیمایی آتا می‌توانید به وب‌سایت چارتر 123 مراجعه نماید.

تفاوت بلیط چارتری با بلیط سیستمی

بلیط‌های چارتری تفاو‌ت‌هایی با بلیط‌های سیستمی دارند. با چارتر 123 همراه باشید تا اطلاعات دقیقی درباره بلیط‌های سیستمی و چارتری به دست آورید. ایرلاین‌ها با توجه به شرایط و امکانات خود اقدام به برنامه‌ریزی سالانه برای پرواز‌های خود می‌کنند در این برنامه‌ریزی مسیر‌ها، زمان و تمام موارد دیگر مشخص می‌شود، از همین رو به این نوع پرواز‌ها، پرواز‌های سیستمی گفته می‌شود. بلیط خریداری شده توسط شما در این روند را هم بلیط سیستمی می‌گویند.

تفاوت پرواز چارتر و سیستمی

بلیط‌های چارتری و سیستمی در سه مورد با یکدیگر تفاوت دارند، در ادامه به بررسی دقیق این سه تفاوت خواهیم پرداخت.

1- هزینه بلیط

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت‌های بلیط چارتری با بلیط سیستمی می‌توان به هزینه آن اشاره کرد. در بلیط‌های چارتری هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر باشید، بلیط قیمت ارزان‌تری خواهد داشت؛ اما در بلیط‌های سیستمی داستان دقیقاً برعکس است، شما هر چه دیرتر اقدام به خرید بلیط کنید، قیمت بلیط گران‌تر خواهد شد. با این توضیحات به نظر منطقی می‌رسد که بلیط‌های چارتری را در لحظات آخر پرواز خریداری کنید و بلیط‌های سیستمی را بهتر است هر چه زودتر خریداری کنید.

تفاوت پرواز بلیط ارزان و سیستمی

2-شرایط سنی

در پرواز‌های سیستمی یکی از عوامل تأثیرگذار در قیمت‌ بلیط، شرایط سنی مسافر است. به عنوان مثال قیمت بلیط‌های سیستمی برای افراد بزرگسال، کودکان و نوزادان متفاوت است. در بلیط‌های سیستمی ارزان‌ترین بلیط، بلیط نوزادان و گران‌ترین بلیط، بلیط‌های بزرگسالان است؛ اما بلیط‌های چارتری تفاوتی در شرایط سنی ندارند و هزینه دریافت بلیط یکسان است. تنها افرادی که در بلیط‌های چارتری تخفیف دارند، نوزادان زیر دو سال هستند.

3- برنامه زمانی پرواز

آخرین تفاوت مهم و اساسی پرواز‌های سیستمی با چارتری، برنامه زمانی پرواز است. در پرواز‌های سیستمی برنامه زمانی از قبل مشخص شده است؛ به عنوان مثال شما می‌توانید برای خرید بلیط‌های پرواز زاگرس به صورت سیستمی از چند ماه قبل اقدام به خرید نمایید و هزینه بلیط پرواز زاگرس را پرداخت نمایید. اگر در آینده بنا بر شرایط نیاز به تغییر زمان پرواز داشتید، می‌توانید پروازتان را جابجا کنید.

بلیط چارتری یا سیستمی؛ کدام بهتر است؟

شاید بزرگ‌ترین دوراهی که بر سر راه مسافران پرواز‌های هوایی قرار دارد، انتخاب بین بلیط چارتری یا سیستمی باشد. نیاز است یک حالت کلی را در نظر بگیرد تا از این دوراهی برای همیشه خلاص شوید، اگر برنامه سفر شما قابلیت کنسل شدن و تغییر دارد از خرید بلیط چارتری صرف‌نظر کنید. بلیط چارتری قابلیت استرداد را ندارد و در صورتی که این بلیط را تهیه نمایید به هیچ وجه نخواهید توانست بلیط را به شرکت هواپیمایی استرداد دهید؛ اما اگر برنامه سفر شما دقیقاً مشخص است و امکان کنسلی ندارد، خرید بلیط چارتری برای شما مناسب‌تر است.

نکاتی که باید در رابطه با بلیط چارتری بدانید.

  • اگر قصد خرید بلیط چارتری را دارید نیاز است قبل از خرید بلیط رفت، نگاهی به قیمت‌های بلیط‌های برگشت هم بیاندازید چراکه مشاهده شده است افرادی بلیط رفت را با قیمت ارزانی خرید کرده‌اند اما برای خرید بلیط برگشت با قیمت‌های نجومی و غیرمنطقی مواجه شده‌اند، از همین رو نیاز است در هنگام خرید بلیط رفت نگاهی به قیمت بلیط‌های برگشت نیز بیاندازید تا مجبور به خرید بلیط با قیمت‌های غیرمنطقی و گران نشوید.
  • اگر برای سفر خود خواستید بلیط چارتری ارزان تهیه نمایید، درصورتی که در لیست بلیط چارتری ارزانی پیدا کردید بدون صرف وقت بلیط را خریداری نمایید چراکه بلیط‌های ارزان مشتریان زیادی دارد و در سریع‌ترین زمان ممکن فروخته می‌شوند.

نکاتی که باید در رابطه با ببلیط ارزان بدانید

  • برای پیدا کردن بلیط چارتری ارزان‌قیمت نیاز است کمی از خود انعطاف نشان دهید و برنامه سفر خود را یکی دو روز به عقب یا جلو بیاندازید.
  • برای خرید بلیط لحظه آخری هواپیما نیاز است که در زمان‌های غیر پیک و خلوت اقدام به خرید کنید چراکه این بلیط را فقط در این زمان‌ها می‌توانید پیدا کنید. اگر خواهان خرید بلیط لحظه آخری هستید نیاز است که در هر زمانی آماده سفر باشید تا در صورت پیدا شدن بلیط اقدام به خرید بلیط لحظه آخری کنید.

شرکت‌های و آژانس‌های معتبر چارتر کننده

برخی از شرکت‌های چارتر کننده اقدام به خرید بلیط‌های چارتر شده یک شرکت دیگر می‌کنند. چارتر کنندگان معتبر و اصلی آن‌هایی هستند که به صورت مستقیم و بدون واسطه بلیط‌ها را از ایرلاین‌ها خریداری می‌کنند و قرارداد مستقیم با ایرلاین‌ها دارند. در صورتی که بلیط چارتری خود را از شرکت و آژانس‌های چارتر کننده اصلی خریداری نکنید، امکان دارد با مشکلاتی رو به رو شوید. از همین رو نیاز است برای خرید بلیط چارتری ارزان، تنها از طریق آژانس و شرکت‌های معتبر اقدام کنید. شما برای خرید بلیط چارتری هواپیمایی آتا می‌توانید به چارتر 123 مراجعه نمایید.

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتری

اگر تا اینجای مقاله با چارتر 123 همراه بوده‌اید احتمالاً برایتان این سؤال ایجاد شده است که بهترین زمان برای خرید بلیط چارتری چه زمانی است؟ لازم است بدانید خرید بلیط چارتری در زمان‌های شلوغ یا به اصطلاح پیک سفر تفاوتی با قیمت بلیط سیستمی ندارد چرا که مسافران زیادی اقدام به سفر می‌کنند و آژانس‌های هواپیمایی دلیلی برای پایین آوردن قیمت بلیط نمی‌بینند؛ اما اگر پرواز خود را در زمان‌های کم سفر سال انجام دهید، بلیط چارتری ارزان دریافت خواهید کرد. همچنین اگر زمان سفر خود را کمی با تأخیر انجام دهید می‌توانید از بلیط‌های لحظه آخری استفاده کنید. همان طور که در اواسط مقاله گفته شد، بلیط لحظه آخری نوعی از بلیط چارتری است که از لحاظ قیمت تفاوت بسیار زیادی به بلیط چارتری دارد. برای خرید این بلیط لازم است که فرآیند خرید بلیط خود را به لحظات آخر موکول کنید.

مسیر و پرواز‌های پرطرفدار چارتری

عموماً بلیط چارتری در تمام مسیر‌ها طرفداران زیادی دارد اما برخی مسیر‌ها و پرواز‌ها به نسبت متقاضیان بیشتری برای خرید بلیط چارتری دارند. پرواز‌هایی مانند پرواز زاگرس و مسیر‌های مانند مسیر‌های مشهد، کیش، شیراز، بندرعباس، اصفهان، استانبول، دبی از جمله مسیر‌های پرطرفدار هواپیمایی آتا و دیگر هواپیمایی‌ها است. شما می‌توانید برای خرید بلیط چارتری ارزان از هواپیمایی آتا و پرواز زاگرس به وب‌سایت چارتر 123 مراجعه کنید.