بدخوابی از جمله مشکلاتی است که فعالیت های ما در تمام طول روز را تحت تاثیر قرار می دهد و بازدهی افراد را بسیار کم می کند . این مسئله در طولانی مدت می تواند باعث مشکلاتی از جمله کاهش سلامتی , طراوت , سردرد و … شود. همین امر باعث شده تا به خواب توجه ویژه شود .

شرایط مختلفی باید وجود داشته باشد تا یک فرد بتواند خواب خوب و راحتی داشته باشد از جمله این موارد می توان به دمای اتاق , آرامش فکری قبل خواب , تشک و متکای مناسب و سایر موارد اشاره کرد که برای استراحت کردن بسیار مهم می باشند.

انتخاب تشک خوشخواب مناسب برای خواب اولین عاملی است که بر روی خواب افراد اثر می گذارد. همین امر باعث شده تا افراد مختلف علاقه مند به دانستن اطلاعاتی در مورد تشک ها و مزایا و معایب آن ها شوند تا بتواند انتخاب خوبی در هنگام خرید تشک ارزان و مناسب داشته باشند.

تشک فنری چیست

مشخصات تشک فنری

تشک خوشخواب خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ویژگی های متعددی برای یک تشک خوشخواب خوب باید در نظر گرفت که در اینجا مهم ترین آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم .

راحتی : یک تشک مناسب و خوب باید حالت ستون فقرات را حفظ کند و چون در زمان خوابیدن بیشترین فشار بر روی شانه ها , کمر و باسن قرار دارد باید تشک به صورتی باشد که فرد احساس راحتی در این نقاط داشته باشد.

فضا : تشکی که برای خواب انتخاب می کنید باید اندازه مناسبی داشته  باشد زیرا در هنگام خواب فرد نیازمند فضای کافی برای غلت زدن و چرخیدن است . زمانی که فضای کافی در اختیارش قرار گرفته باشد احساس راحتی بهتری می کند.

فنر : تشک های فنر دار باید دارای فنر های با کیفیت باشند . اگر دو نفر بر روی یک تشک خوابیدن حرکت یکی باعث تکان خوردن دیگری نشود .

اسفنج : تراکم اسفنج باعث سفت شدن و طبی شدن تشک می شود به همین دلیل باید از اسفنج های متراکم و با کیفیت استفاده کرد.

انواع تشک خوشخواب

به طور کلی دو نوع تشک در بازار وجود دارد که بسیار پرطرفدار می باشند : 1. تشک فنری . 2. تشک طبی

تشک خوشخواب فنری

این نوع تشک ها علاوه بر ساده بودن بسیار ارزان نیز می باشند. در این نوع تشک ها از فنر به عنوان جزء اصلی تشک استفاده می شود . این فنر باعث انعطاف در تشک می شود .هر چه فنر متراکم تر باشد وزن بیشتری را می تواند تحمل کند .

انواع فنر در تشک های فنری

دونوع فنر در تشک فنری مورد استفاده قرار می گیرد . 1. متصل   2. منفصل

فنر متصل

در تشک های با فنر های متصل فنر ها در سراسر تشک به صورت متصل قرار دارند . به فنر های به کار رفته در این تشک ها  , فنر میراکویل یا مارپیچ نیز می گویند. اصطلاح فنریت را در مورد تشک های فنری بسیار شنیده اید . فنریت معیاری است که با ضخامت فنر ها ارتباط مستقیم دارد. هرچه میزان فنریت کمتر باشد تشک سفت تر است .

مزایا و معایب تشک های با فنر های متصل

مزایا: این نوع تشک ها به دلیل سبکی که دارند در مراکز ارتوپدی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و به راحتی می توان آن ها را جابه جا کرد , چینش فنر ها باعث شده تا از کمر محافظت کند.

معایب: به دلیل ضخامت کمی که دارند در استفاده های مستمر باعث می شود تا گود شوند و برای کمر مناسب نباشد و اگر از نوع دو نفره استفاده می شود اختلاف وزن بین افراد باعث می شود تشک دارای لرزش شود.

فنر منفصل:

تشک هایی که از این نوع فنر استفاده می کنند برای کمر مناسب تر هستند. در این نوع تشک ها فنر ها در بسته هایی قرار دارند و بسته ها به صورت جدا در کنار یکدیگر قرار می گیرند و در جای خود ثابت می شوند . تعداد فنر هایی که در این تشک ها استفاده می شود بسیار زیاد است . استفاده بیشتر فنر باعث می شود تا کیفیت تشک بیشتر شود . البته کیفیت فنر های به کار رفته در تشک نیز بسیار مهم است . تشکی که دارای فنر زیاد ولی بی کیفیت باشد اصلا برای استفاده مناسب نمی باشد. اگر از این تشک ها به درستی استفاده شود می تواند تا 10 سال عمر کند.

مزایا و معایب تشک های با فنر منفصل

مزایا : مزایای استفاده از فنر های منفصل نسبت به نوع متصل بسیار بیشتر است . از مهم ترین آن ها می توان به کنترل اختلاف وزن اشاره کرد.

معایب : این نوع تشک دارای وزن بیشتری نسبت به تشک با فنر متصل است و جابه جا کردن آن مشکل تر است .