مدت زمان مطالعه مقاله بهترین روش خوابیدن: 10 دقیقه

جالب است بدانید که هیچ چیز همانند یک خواب شبانه عمیق و راحت نمی تواند به شما انرژی بدهد تا در طول روز عملکرد هایی با بازده بسیار بالا داشته باشید. زیرا انسان با چند ساعت خواب عمیق به مغز خود استراحت می دهد و برای سلول‌ های دستگاه عصبی به منظور کسب انرژی و رفع خستگی فرصت ایجاد می کند. باید بدانید که خواب کافی همانند ورزش، بهداشت دندان‌ ها، تغذیه سالم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا خوابیدن یک امر ضروری می باشد که برای سلامتی بدن نقش بسیار بزرگی را ایفا می کند. خواب یک تجربه همگانی می باشد و می توان گفت هر فرد تقریبا یک سوم از عمر خود را در خواب به سر می برد که اگر از بهترین روش خوابیدن پیروی نکند، قطعا به مرور زمان آسیب‌ های جدی به بدن فرد وارد می شود.

فهرست مطالب
  • مقدمه

  • بهترین روش خوابیدن

    • خوابیدن به پهلو

    • خوابیدن به پشت

    • خوابیدن به شکم

  • شرایط بهترین روش خوابیدن

  • سخن پایانی درمورد بهترین روش خوابیدن

 

مقدمه

جالب است بدانید که هیچ چیز همانند یک خواب شبانه عمیق و راحت نمی تواند به شما انرژی بدهد تا در طول روز عملکرد هایی با بازده بسیار بالا داشته باشید. زیرا انسان با چند ساعت خواب عمیق به مغز خود استراحت می دهد و برای سلول‌ های دستگاه عصبی به منظور کسب انرژی و رفع خستگی فرصت ایجاد می کند. باید بدانید که خواب کافی همانند ورزش، بهداشت دندان‌ ها، تغذیه سالم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا خوابیدن یک امر ضروری می باشد که برای سلامتی بدن نقش بسیار بزرگی را ایفا می کند. خواب یک تجربه همگانی می باشد و می توان گفت هر فرد تقریبا یک سوم از عمر خود را در خواب به سر می برد که اگر از بهترین روش خوابیدن پیروی نکند، قطعا به مرور زمان آسیب‌ های جدی به بدن فرد وارد می شود.

امروزه بسیاری از افراد از کمر درد، گردن درد و یا زانو درد رنج می برند که ریشه اصلی این درد ها را نمی دانند. اکثر این مشکلات به وجود آمده با درست قرار گرفتن در محل خواب و با نحوه خوابیدن و نوع تشک ارتباط مستقیم دارد. لازم است بدانید که خواب خوب و راحت برای سلامتی بسیار ضروری می باشد که روش درست خوابیدن نیز می تواند برای خواب بهتر کمک بزرگی کند و علایم درد مفاصل را به طور قابل توجهی کاهش دهد. هنگام خوابیدن رابط ‌های حمایت کننده از ستون فقرات و وضعیت خوابیدن کاملا شل و یا ریلکس می شوند که اگر وضعیت خوابیدن درست نباشد موجب فشار بر ستون فقرات می شود. بنابراین لازم است که هنگام خواب به حالت بدن بیشتر توجه نشان دهیم و وضعیتی را برای خوابیدن انتخاب کنیم که بدون ایجاد فشار بر ستون فقرات، خواب آرام و راحتی را به ما هدیه دهد.

خواب قسمت بزرگی از زندگی روزانه هر فرد می باشد که اگر مدت زمان آن نیز به 8 ساعت نرسد، فرم خوابیدن نقش بسیار بزرگی را در کیفیت خواب ایجاد می کند. هم‌چنین جالب است بدانید که روش‌ های مختلف خوابیدن مزایای بسیار زیادی را شامل‌ می شود که ممکن است برای بهبود درد و سایر مشکلات بهداشتی نیاز داشته باشید که وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید. همه می دانیم که مدل خوابیدن هر شخصی با شخص دیگر متفاوت است اما نکته قابل توجه این است که بدن برای حفظ سلامتی خود و یا بهبود دردهای خود به کدام روش خوابیدن نیاز دارد. پس در نتیجه به منظور پیدا کردن بهترین روش خوابیدن ابتدا باید بدن خود را بشناسید تا به بهترین حالت هنگام خواب دست پیدا کنید. در ادامه این مقاله از سایت میترامترس با ما همراه باشید تا بهترین روش خوابیدن و شرایط آن را به طور کامل برای شما شرح دهیم.

 

بهترین روش خوابیدن

بهترین روش خوابیدن

قطعا نمی توانیم بگوییم که فقط یک وضعیت مناسب برای خواب وجود دارد زیرا برای خوابیدن ابتدا باید شرایطی را فراهم کنید که در آن احساس راحتی می کنید. هم‌چنین همه می دانیم که هنگام خوابیدن اگر خود را در یک وضعیت درست قرار دهیم صبح که از خواب بیدار شویم در حالت دیگری خود را پیدا خواهیم کرد زیرا تقریبا هیچ کس نمی تواند موقع خوابیدن همان روش ابتدایی را حفظ کند و در طی خوابیدن ممکن است بارها در رختخواب جا به جا شده باشد. در نتیجه نمی توان برای همه یک روش ثابت را به عنوان بهترین روش خوابیدن توصیه کرد، پس برای خواب راحت بهتر است وضعیتی که به آن عادت دارید را انتخاب کنید. اما لازم است بدانید که روش‌ هایی برای خوابیدن وجود دارند که از جنبه‌ های مختلف سلامتی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند که در ادامه درباره‌ی هر کدام توضیح خواهیم داد.

 

خوابیدن به پهلو

جالب است بدانید که بیش از پنجاه درصد افراد علاقه زیادی به این روش از خوابیدن نشان می دهند. این نوع از وضعیت بدن موقع خوابیدن برای کسانی که از درد مزمن کمر، خانم‌ های باردار و کسانی که دچار رفلاکس اسید معده هستند، بهترین حالت می باشد. هم‌چنین لازم است بدانید زمانی که شما به پهلوی خود می خوابید، سر و گردن شما کاملا در حالت تراز قرار دارد و مری کمی بالا قرار می گیرد و نیز راه تنفس کاملا باز می باشد که تمامی این موارد شرایطی را ایجاد می کنند که علاوه بر خواب راحت، فرد دچار خروپف، آپنه خواب و رفلاکس اسید معده نشود. هم‌چنین شما می توانید با قرار دادن یک بالش کوچک بین زانوها از استرس وارد شده به کمر و پشت جلوگیری کنید و از عضلات کمر حمایت کنید.

در واقع می توان گفت خوابیدن به پهلو اولین روش کاهش خروپف و موارد خفیف آپنه به شمار می رود. بسیاری از افراد هنگام خوابیدن به پهلو عادت به جمع کردن زانوهای خود در بغل دارند که به این روش از خوابیدن، حالت جنینی می گویند که برای سلامت بدن توصیه نمی شود. زیرا با بالا آوردن زانو‌ها فشار مضاعفی بر دیافراگم وارد می شود و ممکن است تنفس را با مشکل مواجه کند. اگر عادت به این روش از خوابیدن دارید، سعی کنید تا حد ممکن زانوها را به چانه نزدیک نکنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر به طور مداوم به پهلو بخوابید به دلیل فشار ناشی از خوابیدن به پهلو به مرور زمان دچار درد در ناحیه پاها و شانه‌ ها خواهید شد.

 

خوابیدن به پشت

به پشت خوابیدن موجب حفظ تراز بدن و در نتیجه استراحت کامل عضلات پشت می شود، زیرا ستون فقرات در این حالت در یک خط صاف و مستقیم قرار می گیرد که در این شرایط احتمال بروز درد در پشت بسیار کم خواهد بود. اما این روش از خوابیدن برای کسانی که کمر درد دارند و یا باردار هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود. لازم است بدانید که اگر در حالت خوابیدن به پشت از بالش مناسبی استفاده نکنید، چانه به سمت پایین یا بالا خم خواهد شد که موجب تحت فشار قرار گرفتن ستون فقرات و سر و گردن خواهد شد. پس حتما بالشی را مورد استفاده قرار دهید تا سر و گردن و ستون فقرات شما در حالت تراز قرار داشته باشند و هم‌چنین مجاری تنفس شما در بهترین حالت ممکن باشد تا از خروپف کردن جلوگیری شود.

از جمله مهم‌ترین مزیت به پشت خوابیدن کاهش ایجاد چین و چروک در صورت می باشد، زیرا در این حالت صورت به هیچ وجه تحت فشار قرار نمی گیرد. هم‌چنین این روش از خوابیدن برای کسانی که از رفلاکس معده رنج می برند و موقع بیدار شدن از ترش بودن دهن خود به تنگ آمده‌اند، بسیار مناسب می باشد و به پشت خوابیدن تا حد قابل توجهی موجب رفع این مشکل خواهد شد. شما می توانید با قرار دادن یک بالش کوچک زیر زانوهایتان تنش و حفظ حالت طبیعی ستون فقرات را نیز کاهش دهید. لازم است گفته شود که این روش از خوابیدن برای کسانی که دچار آپنه تنفسی هستند، مناسب نمی باشد.

 

خوابیدن به شکم

طبق نظر محققان این روش از خوابیدن بدترین پوزیشن هنگام خواب می باشد و به سلامتی بدن آسیب زیادی وارد می کند. زیرا با خوابیدن بر روی شکم بیشترین وزن را مرکز بدن متحمل می شود و سر و گردن و ستون فقرات در بالا قرار می گیرند که فشار زیادی به ستون فقرات نیز وارد می شود و قطعا شما در این حالت با درد شدیدی در سر و گردن از خواب بیدار خواهید شد. حتما در این حالت برای شما هم اتفاق افتاده است که در طول خواب برای پیدا کردن یک حالت راحت به طور مداوم موقعیت خود را تغییر می دهید که این امر موجب سلب آرامش از شما و پریشان خوابی و کاهش کیفیت خواب شما می باشد.

هم‌چنین به شکم خوابیدن باعث می شود تا عضلات، مفاصل و بافت ‌های بدن فشار زیادی را متحمل شوند. اما اگر مجبور هستید که به این حالت بخوابید حتما یک بالش صاف را در زیر شکم و ناحیه لگن قرار دهید تا ستون فقرات حالت طبیعی خود را حفظ کند. لازم است بدانید که در این روش از خوابیدن فشار زیادی به اعصاب وارد می شود که موجب کرختی، سوزش و درد عصبی می شود که احتمال بی‌خوابی مزمن بیشتر می شود. اما اگر نمی توانید عادت روی شکم خوابیدن را کنار بگذارید، حتما پیشانی خود را روی بالش بالا نگه دارید تا ستون فقرات و سر شما در وضعیت مناسب قرار گیرد و راه تنفسی شما کاملا باز باشد. تنها مزیت این روش از خوابیدن کاهش احتمال خروپف شبانه می باشد.

 

شرایط بهترین روش خوابیدن

شرایط روش خوابیدن

برای این‌که بتوانید یک خواب با کیفیت و عمیق داشته باشید علاوه بر پیدا کردن بهترین روش خوابیدن هنگام خواب باید شرایطی را قبل از خواب فراهم کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. به همین منظور باید سعی کنید که در طول روز چرت‌ های طولانی مدت نداشته باشید و از مصرف کافئین در دیر وقت اجتناب کنید. اگر ساعت خواب و بیداری شما ثابت باشد، قطعا خواب راحتی را تجربه خواهید کرد و سر زمان مشخص سریع خوابتان خواهد برد و دیگر مدت زمان طولانی در رختخواب جا به جا نخواهید شد. حتما محیط خواب خود را تمیز نگه دارید و دمای اتاق را تنظیم کنید تا حس خوبی را به خود هدیه دهید و در آرامش بخوابید. دوش گرفتن قبل از خواب هم ذهن شما را آرام می کند و هم به شما کمک می کند تا خواب راحتی داشته باشید. حتما برای خواب شبانه راحت سعی کنید در طول روز ورزش کنید و از دیر وقت شام خوردن پرهیز کنید.

برای این‌که بتوانید یک خواب راحت و عمیق تجربه کنید تشکی را انتخاب کنید که محکم باشد و اگر هم تشک شل بود زیر آن یک تخته قرار دهید و در صورت لزوم نیز تشک را به طور موقت به روی زمین انتقال دهید. اگر شما همیشه عادت داشتید که بر روی یک سطح نرم بخوابید، در ابتدا ممکن است خوابیدن روی یک سطح سخت کار بسیار مشکلی باشد اما برای آن‌ که به مرور زمان آسیبی به بدن شما وارد نشود سعی کنید این کار را انجام دهید. حتما هنگام خواب از بالشی استفاده کنید که منحنی گردن را حفظ کند زیرا اگر ارتفاع بالش بیش از حد باشد، گردن به طور غیر عادی قرار خواهد گرفت و از ترازش خارج خواهد شد که باعث می شود ماهیچه و مفاصل کشیده شوند که در این صورت قطعا با سر درد و گردن درد از خواب بیدار خواهید شد. شما با هر کدام از روش‌ هایی که در بالا توضیح داده شد، در موقعیت خواب قرار گیرید، بالش باید به گونه‌ای باشد که اجازه دهد سر در موقعیت عادی قرار گیرد.

از کارهای دیگری که انجام ندادن آن یک خواب راحت و آرام برای شما به ارمغان می آورد، استفاده نکردن از هیچ‌گونه نوشیدنی در آخر شب می باشد، زیرا باعث افزایش بیش از حد ادرار و کاهش کیفیت خواب در طول شب خواهد شد. همان طور که می دانید بهترین زمان خواب از شخصی به شخص دیگر کاملا متفاوت است و با شیوه زندگی رابطه مستقیم دارد. اما نکته مهم در هنگام خواب و بیداری توجه به ساعت بیولوژیکی بدن می باشد و هر شخصی طبق ساز و کار بدن و لایف استایل خود موظف است زمان خواب را طوری تنظیم ‌کند که دچار کمبود خواب نشود و به سلامت بدن خود آسیب وارد نکند.

 

سخن پایانی درمورد بهترین روش خوابیدن

از آن‌جایی که روش خوابیدن به پهلو طرفداران زیادی دارد به شما پیشنهاد می کنیم که سمت چپ را برای خوابیدن انتخاب کنید زیرا دارای فواید بسیاری می باشد. از جمله مزایای به چپ خوابیدن می توان به تقویت سیستم لنفاوی، بهبود هضم، کاهش ورم پا، خروپف نکردن، کاهش کشش عضلات و مفاصل ، مناسب برای زنان باردار، کاهش سوزش دل درد، کاهش کمر درد اشاره کرد. هم‌چنین خوابیدن به سمت چپ فشار وارد بر رگ‌ های خونی بازگشتی به قلب را به حداقل‌ترین حالت ممکن می رساند و سلامت قلب را در دراز مدت حفظ می کند. پس اگر به فکر سلامت بیشتر خود هستید، آماده تغییر شوید و روش خواب خود را تغییر دهید، البته ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا به خوابیدن به سمت چپ عادت کنید اما با توجه به مزایای بسیار زیاد آن ارزش تغییر را دارد.

به عنوان سخن پایانی لازم است گفته شود که به منظور داشتن یک سبک زندگی سالم باید عادات خواب سالمی داشته باشید و اگر روش خوابیدن شما با توجه به عملکرد بدنتان درست نباشد موجب خوابی پریشان و آشفته خواهد شد که تاثیرات منفی بر سلامتی خواهد گذاشت. از طرف دیگر نداشتن خواب کافی می تواند اثرات بسیار بدی بر روی بدن نظیر عملکرد مغز، هورمون‌ ها و عملکرد ورزشی، افزایش وزن، خطر ابتلا به بیماری‌ های مختلف و … بگذارد. پس به شما توصیه می کنیم که تمامی شرایط لازم برای خواب بهتر را رعایت کنید و در نهایت با توجه به سیستم بدن و عادات خودتان بهترین روش خوابیدن را پیدا کنید تا به مروز زمان سلامت بدن شما به خطر نیفتد. در پایان امیدواریم که در این مقاله به نکاتی در ارتباط با بهترین روش خوابیدن و شرایط لازم برای خواب بهتر دست یافته باشید.