مدت زمان مطالعه مقاله تشک خوب: 10 دقیقه

با توجه به رشد روز افزون کارها و درگیری بیش از حد انسان امروزی و تغییر شیوه زندگی آن، استراحت در شب و خواب خوب بر خلاف گذشته بزرگ‌ترین تفریح آن است. برای اینکه از این تفریح و نعمت الاهی بهره‌مند شوید نکات زیادی وجود دارد که باید برقرار باشند. مانند غذای کافی، آلودگی صوتی و نوری کم، فکر آزاد و جای خوب و تشک خوب. از طرفی با ماشینی شدن زندگی انسان نیاز او به خواب روز به روز بیشتر از قبل احساس می‌شود.

فهرست مطالب
  • مقدمه

  • تشک چیست؟

  • انواع تشک

  • زمان خرید تشک جدید

  • ویژگی‌های یک تشک خوب و شرح آن

  • نکات نگه‌داری تشک

  • سخن پایانی

 

مقدمه

با توجه به رشد روز افزون کارها و درگیری بیش از حد انسان امروزی و تغییر شیوه زندگی آن، استراحت در شب و خواب خوب بر خلاف گذشته بزرگ‌ترین تفریح آن است. برای اینکه از این تفریح و نعمت الاهی بهره‌مند شوید نکات زیادی وجود دارد که باید برقرار باشند. مانند غذای کافی، آلودگی صوتی و نوری کم، فکر آزاد و جای خوب و تشک خوب. از طرفی با ماشینی شدن زندگی انسان نیاز او به خواب روز به روز بیشتر از قبل احساس می‌شود.

در برخی بیماری های تنفسی، مثل آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی، این حالت اتفاق می افتد، یعنی مدتی در حالت دراز کش بودن، باعث تشدید انسداد راه های هوایی و تنگ شدن آنها می شود و به این ترتیب سرفه و تنگی نفس اتفاق می افتد. در نارسایی قلبی، وقتی قلب به اندازه کافی و موثر نتواند کار پمپ مانند خود را انجام دهد، چنین وضعیتی رخ می دهند؛ یعنی ریه فرد به حالت خوابیده نمی تواند کار خودش را به سرانجام برساند.همین طور در بیماری های دیگری مانند بازگشت اسید از معده به مری که به دلیل بدکارکردن دریچه بین مری و معده به وجود می آید ممکن است چنین حالتی اتفاق بیفتد و درازکشیدن باعث برگشتن اسید از معده به مری شود و بنابراین فرد صبح ها با حالت ترش کردن و حتی تهوع و استفراغ بیدار می شود.

جدا از همه این ها یکی از فاکتورهای خواب خوب و رویایی  در جای خواب خوب، داشتن تشک خوب است، چون که بیشتر بدن در تشک قرار می‌گیرد و در صورت داشتن تشک بد بخش عظیمی از بدن دچار مشکل می‌شود.تبلیغات و دنیای امروزی پر از فریب و نیرنگ است. در این مقاله سعی شده‌است تا رمز و رازهای یک تشک خوب آورده شود تا شما بتوانید پس از یک روز پرکار و شلوغ  خوابی راحت و استثنائی را تجربه کنید. مقاله زیر به بررسی یک تشک خوب و ویژگی‌های آن پرداخته است.

 

تشک چیست؟

در لغت‌نامه ده‌خدا آمده است که تشک یا به اصطلاح دشک که کاملا اشتباه است، به طور کل به لایه ای  نرم و پف‌دار از جنس پشم، پنبه یا مشابه آن است که در زیر انسان در مواقع خواب پهن می‌شود و همه‌ی بدن را در خود جای می‌دهد.

موادی که در داخل تشک استفاده می‌شود طیف وسیعی دارند که از جمله آنان می‌توان به پارچه‌های سنگین، مو، نی، پنبه، فوم و اسفنج اشاره کرد که متداول‌تر هستند. البته امروزه از تشک‌هایی ساخته شده است که با استفاده از آب یا هوا پر می‌شوند و نوعی دیگری نیز وجود دارد که در آن شبکه‌ای متشکل از فنرهای در هم تنیده است. هر کدوم از این مواد ویژگی خاصس دارند و علت استفاده از آن متفاوت با دیگری است.  در ذیل به هر کدام از این موارد پرداخته خواهد شد.

انواع تشک

تشک‌های خانگی: این نوع تشک‌ها نمونه دمده تشک‌های اسفنجی است که در تمام خانه‌ها موجود بوده است و با انواع پشم و پر و مو پر می‌شده است.
تشک‌های طبی: ماده پر کننده این نوع از تشک‌ها تماما از اسفنج می‌باشد ونسبت به نوع تشک طبی از ریباند و اسفنج به شکل ترکیبی استفده می‌گردد که لایه انتهای آن از ریباند 90 درصد ساخته شده است، که با 1 الی 2 سانتی متر فرو رفتگی، مناسب برای سالمندان و بیماران ارتوپدی می‌باشد. یک سری از تشک های طبی، که به تشک‌های ارتپدیک معروف هستند با درصد سختی 100 درصد، مناسب افرادی که تشک‌هایشان نبایستی بیشتر از نیم سانتی متر فرو رفتگی داشته باشدعرضه می‌گردد.
تشک‌های فنری: تشک‌های فنری همانگونه که در بالا اشاره شد به دو صورت فنر متصل و منفصل تولید می‌گردد. که در ارتفاع‌های متفاوت و کیفیت‌های مناسب، برای اکثر افراد استفاده می‌شود. خود این دسته شامل زیر دسته‌هایی نظیر تشک های فنر متصل، تشک فنری منفصل یا پاکت اسپرینگ و ... است.

زمان خرید تشک جدید

این مهم است که شما کی نیاز به خرید تشک جدید و تازه دارید و عمر تشک قبلیتان به سر آمده است. در زیر به مواردی که نیاز به خرید تشک می باشد، اشاره می‌شود.

 

فرو رفتگی و برآمدگی های ناخوشایندی در تشكتان ایجاد شده.
تشك شما دچار سائیدگی و پارگی های قابل رویت است.
در مکان های دیگر غیر از خانه‌ی خودتان، خیلی بهتر و راحت‌تر از خانه خود می‌خوابید.
وقتی از خواب بیدار می شوید درد خفیفی را در كمر خود احساس می كنید و تصور می كنید كه از نظر فیزیكی به اندازه كافی استراحت نكرده اید.
تغییری در وضعیت جسمانی تان به وجو آمده نظیر حاملگی یا ... .
تغییر تخت و عوض شدن سایز آن.
بزرگ شدن و قد کشیدن شما.
اصلاح ناهنجاری‌های بدن.
صدا دادن تشک فنری‌تان.
تغییر شهر محل زندگی.
در بعضی موافع به دلایل پزشکی مجبور به استفاده از تشک دیگری باشید.

ویژگی‌های یک تشک خوب و شرح آن

تشکی خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

 

حمایت کافی از ستون فقرات و مفاصل در طول خواب یعنی دادن حس راحتی هنگامی که روی آن دراز می‌کشید یعنی تشک نباید به گونه ای باشد که بدن شما داخل آن فرو رود یا به اصطلاح با قرار گرفتن بدن در مرکز تشک گودی ایجاد شده وبدن داخل آن گودی بیفتد.
دوام بالا و مقاومت در برابر فشارهای ناگهانی، امری واجب و علی است که نیاز به توضیح ندارد.
داشتن خاصیت ارتجاعی مناسب یعنی دقت کنید تشک طبی که انتخاب می کنید نه بیش از حد سفت باشد و نه بیش از اندازه نرم باشد. تشک‌های سفت و نرم هردو می‌توانند باعث ایجاد کمردرد شوند.
عدم انتقال حرکت بر روی سطح تشک، یعنی بیش از حد ری‌اکشن نشان دهد، به عبارتی اگر شما تکان خوردید او هم شما را تکان ندهد.
آنتی باکتریال بودن سطح، سعی کنید تشک طبی انتخاب کنید که عایق‌هایی از الیاف ضد باکتری و ضد حساسیت در ساختار آن وجود داشته باشد. نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت و شرایط آماده‌سازی و بسته ‌بندی تشک از پارامترهایی است که نشانه مرغوبیت تشک است.
قابل شستشو بودن، اگر تشکی تهیه نمودید که از نوع آنتی باکتریال نبود دقت فرمایید که حتما قابل شست‌وشو باشد.
داشتن ضمانت تعویض و خدمات پس از فروش، برای اطمینان بیشتر از کیفیت کالا و جلوگیری از ضررهای بعدی.
مواد اولیه خوب. این امر، امری بدیهی است و بیان می‌کند که تشکی که انتخاب می کنید از مواد اولیه خوب تشکیل شده باشد. بهترین ساختار برای یک تشک طبی خوب اسفنج است، اما متاسفانه بسیار دیده شده که بعضی از فروشندگان به جای تشک اسفنجی تشک‌های یونولیتی را به مشتریان معرفی می کنند. این تشک‌ها بسیار سبک و ارزان قیمت‌تر از تشک‌های اسفنجی‌ هستند و بیشتر از دو سه ماه عمر نمی‌کنند.

نکات نگه‌داری تشک

خب پس از داشتن یک تشک خوب نگه‌داری آن‌هم بسیار مهم است. در زیر نکاتی آورده می‌شود که به حفظ و نگه‌داری تشک شما کمک می‌کند. دقت نمایید که بهترین تشک موجود و با بهترین شرایط نگه‌داری هم عمری بی انتها نخواهد داشت.

 

محل قرارگیری تشک در تخت: دقت کنید که تشک به صورت کامل روی صفحه زیر خود قرار گرفته باشد با این کار از سایش یک گوشه و یا خم شدن و لا خوردن آن جلوگیری خواهید کرد.
استفاده از محافط تشک: پیشگیری بهتر از درمان است. با استفاده از انواع محافظ‌ها نظیر محافظ ضد آب که از تشک شما در مقابل نشت مایعات یا حوادث و همچنین جذب گرد و غبار و خاک محافظت کرده و از نفوذ آلودگی به تشک شما پیشگیری کنید. با این عمل شما از خراب شدن مواد داخل تشک جلوگیری می‌نمایید ضمن اینکه بهداشت تشک را هم افزایش می‌دهید.
شستشوی منظم ملحفه ها: تشک در معرض بدن انسان است و همواره عرق، چربی، گرد و خاک و ... در سطح آن وجود دارد که این مواد را به داخل بافت تشک راه می‌دهند. با شستن منظم ملحفه می‌توانید از ورود این مواد به داخل تشک و عواقب آن پیشگیری کنید.
چرخاندن تشک: چرخاندن منظم تشک برای هر نوع تشکی صرف نظر از جنس و اندازه آن مفید است. درست است که تمامی سازندگان اعلام کرده‌اند که نیاز به این کار نیست اما خود بهتر از هر کس می‌دانید فشار به یک نقطه در طولانی مدت باعث شکستن مقاومت آن می‌شود. با چرخاندن تشک مانع این امر خواهید شد.
روی تخت نپرید: یا به عبارتی اجازه ندهید بچه‌ها از آن به جای تشك آكروبات بازی استفاده كنند. با این عمل مانع از ورود فشار بیش از حد به تشک می‌شوید و عمر آن را افزایش می‌دهید.
مانع ساس شوید: ساس‌ها از عواملی هستند که به سرعت تشک را به سمت نابودی می‌برند. برای رهای از آنان تشک را در جای خوب نگه‌داری کنید و در صورت مشاهده ساس با رعایت تمام نکات ایمنی از DDT برای از بین بردن آنان استفاده نمایید.
تابش نور آفتاب بر روی تشک: هر چند وقت یک بار تشک خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید. هر ماه یا هر دو ماه یک بار در یک روز خشک و آفتابی، پوشش تشک خود را برداشته و برای چند ساعت در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار دهید. این عمل رطوبت اضافی ایجاد شده توسط استفاده کننده از تشک و یا رطوبت مازاد هوا را از بین می‌برد و مانع از جذب و جمع شدن گرد و غبار در تشک می شود.
تشک را همواره خشک نگه‌دارید: اگر تشک خیس شد به سرعت با استفاده از ابزاری نظیر سشوار آن را خشک نمایید تا رطوبت آن را خالی نمایید.

سخن پایانی

در جامعه‌ی امروزی اصلی ترین عامل استراحت انسان، خواب است. خواب خوب دارای فاکتورهای نظیر فضا، مکان، فکر ، شرایط ایده آل و … عالی دارد. یکی از شروط ایده‌آل بودن شرایط داشتن تشکی خوب است. یک تشک خوب خود دارای شرایطی است که در مقاله بالا به طور  کافی به آن اشاره شد.

علاوه بر این دقت نمایید که صرف داشتن تشک خوب کافی نسیت و شرایط نگه‌داری از آن هم مهم است. این شرایط هم به طور مکفی در مقاله ذکر شده است. به هر حال در ذهن داشته بلشید که با تمام این موارد عمر تشک شما بینهایت نمی‌کند. بیاد داشته باشید که در موقع انتخاب با توجه به شرایطتان اقدام به تصمیم گیری نمایید.