مدت زمان مطالعه مقاله تشک بارداری:6 دقیقه

راحت خوابیدن در دوران بارداری یکی از مهم ترین و ضروری ترین دغدغه خانم های باردار است. زمانی که شما باردار هستید، خوابیدن برایتان یک کابوس است، در صورتی که در دوران بارداری، به خواب زیاد و کافی احتیاج دارید. با استفاده از این تشک  می توانید یک خواب راحت را تجربه کنید. تشک بارداری یکی از موضوعاتی است که امروزه پزشکان زیادی آن را به مادران باردار توصیه می‌کنند. علت این امر این است که، این تشک می‌توانند از کمر دردهای شبانه و خفگی جنین در هنگام خواب مادر جلوگیری کنند.

مقدمه

تشک بارداری طوری طراحی شده است که تمام بدن مادر را در برمی‌گیرد و خانم‌های باردار می‌توانند برای خوابی آسوده و راحت از آن استفاده کنند. همچنین استفاده از این تشک باعث می شود حرکات طبیعی بدن مادر موقع خواب که باعث فشار ناگهانی به جنین می‌شود جلوگیری کند در نتیجه هم برای مادر و هم برای جنین مفید و ضروری است.

در دوران بارداری خواب بر روی شکم یا پشت غیر ممکن است و همچنین برای نوزاد خطرناک است. در این دوره با انتخاب یک تشک مناسب می توان این مشکل را برطرف کنید.

از این بالش می‌توان پس از دوران بارداری به عنوان بالش شیردهی هم استفاده کرد به این‌ ترتیب‌ که با تکیه ‌دادن مادر به آن و قرار دادن قسمتی از آن زیر نوزاد ارتفاع بالش تا حد مطلوبی بالا می‌آید و شیردهی بدون نیاز به خم‌ شدن مادر امکان‌پذیر می‌باشد. شما می توانید یکی از بهترین و با کیفیت ترین محصولات را در فروشگاه آنلاین میترا مترس خریداری کنید. در این مقاله سعی بر این شده تا شما را با ویژگی های منحصر به فرد این تشک بارداری آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

تشک بارداری چیست؟

تشک بارداری

 

تشک بارداری، با طراحی خاصی که دارد مناسب تغییر شکل و انحناهای بدن در دوران بارداری است. به همین دلیل بسیار درازتر از تشک های معمولی است. این بالش ها به زنان حامله کمک می کند تا در هنگام خواب، بهترین فرم بدنی خود را برای حفظ سلامت جنین حفظ کنند.

 

بالش های بارداری و بالش های معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت تشک معمولی با بارداری

بالش های بارداری با دارا بودن انحنها، شکل و اندازه برای فرم بدن زنان باردار طراحی شده است. اما بالش های معمولی به دلیل صاف بودن باعث می شود سلامتی سر و گردن و ستون فقرات را به خطر بیاندازد. ممکن است برخی از زنان باردار با بالش های معمولی احساس راحتی کنند و برخی بالش های بارداری را برای راحتی و قابلیت تغییر شکل ترجیح بدهند.

با این که ممکن است به نظر برسد تشک برای دوران بارداری اهمیت چندانی ندارد، اما وسیله بسیار مهمی است که می‌تواند آسایش و پشتیبانی بهتری را فراهم کند. یک بالش خوب می تواند به کاهش بدن درد و کمر درد که به خاطر افزایش وزن در دوران بارداری رخ می دهد کمک می‌کند. از همه مهم‌تر، این اطمینان را ایجاد می‌کند که مادر خواب خوب و راحتی را برای سلامت خود و جنین دریافت می‌کند.

 

انواع بالش بارداری

بالش مکعبی

تشک مکعبی

این بالش برای زنان باردار که هنگام خواب دچار تنگی نفس و تپش قلب می شوند، بسیار مناسب است. زیرا این بالش زیر سر قرار گرفته و سر را بالاتر از بدن نگه می دارد و از تنگی نفس جلوگیری کند. این بالش به آسانی قابل حمل است و برای افرادی که به دفعات زیادی بیرون از منزل هستند می توانند آن را همیشه به همراه داشته باشند.

 

بالش بارداری C شکل

بالش c شکل

این بالش‌ها از حجم و اندازه کمتری برخوردارند، برای مادرانی که از تخت‌های کوچکتر استفاده می‌کنند مناسب‌ است. این بالش برای کسانی که دلشان می‌خواهد به پهلو بخوابند مفید است. می‌توانید سرتان را بالای بالش بگذارید و کمرتان را روی قوس آن قرار بدهید.

بالش بارداری U شکل

بالش u شکل

 

یکی از پر طرفدارترین بالش‌های بارداری مدل u است. این بالش‌ها طوری طراحی شده اند که دو طرف بدن را پوشش می دهند و اندازه‌ی بزرگی دارند. این مدل برای مادرانی که کمردردهای شدیدتری دارند بیشتر توصیه می‌شود.

مزایای استفاده از تشک بارداری

مزایای استفاده از تشک

کاهش فشار های وارده به جنین

زمانی که بهترین حالت و پوزیشن برای خواب انتخاب شده باشد، جنین نیز در بهترین حالت خود قرار می گیرد. این موضوع، به هیچ عنوان موضوعی ساده و پیش پا افتاده ای نیست. این اتفاق بارها پیش آمده که به خاطر عدم رعایت شکل صحیح بدن در زمان بارداری، جنین در داخل رحم با مشکلات متعددی رو به رو شده است. پس استفاده از تشک بارداری می تواند در این زمینه کمک کند تا صدمات ناشی از بی توجهی برای جنین پیش نیاید.

 

خواب طولانی تر

استفاده از خواب و استراحت کافی در زمان بارداری استرس و ناراحتی را از مادر دور می کند. خرید تشک مناسب می تواند در این امر کمک بسیاری کند.

 

جلوگیری از کمردرد های شدید

این تشک ها طوری طراحی شده است که جلوگیری از کمردرد در دوران بارداری می شود. قسمت برجسته ای از این بالش ها در بین پاها و زانوهای مادر قرار می گیرد. این کار باعث می شود که بین زانوهای فرد فاصله مشخصی ایجاد شود که برای کاهش کمردردهای ناشی از حاملگی بسیار موثر است. از طرفی دیگر با این کار دردهای زانو را به حداقل می رساند.

 

نکات لازم درباره استفاده از تشک بارداری

استفاده از تشک

اکثر بارداران استفاده از تشک بارداری را از حدود هفته ۱۵ بارداری و یا از زمانی که دچار مشکلات خواب می شوند شروع می کنند. اما استفاده به موقع این تشک باعث می شود بدنتان با شرایط جدید زودتر انطباق پیدا کند و در ماه های پایانی بارداری می توانید خواب راحتری داشته باشید.
در زمان بارداری ناحیه گردن، شکم، کمر و مفاصل ران اندام هایی است که تشک بارداری مناسب از آن ها حفاظت می کند. در نتیجه به منظور برخورداری کامل از مزایای چنین تشکی بهتر است از بالش هایی که از ناحیه گردن تا مفاصل ران و زانو را پوشش دهند استفاده شود.
کیفیت تشک بارداری، قابلیت ارتجاعی مواد داخل آن و همچنین قابل شستشو بودن رویه آن از سایر مواردی است که در هنگام خرید یک تشک بارداری مناسب باید مد نظر قرار دهید.

مشخصات تشک بارداری

مشخصات تشک بارداری

قابل شستشو در ماشين لباسشويی
جلوگيری از افتادگی شكم و كمردرد در زمان بارداری
استراحت و خواب راحت مادران باردار
مناسب برای شيردهی نوزاد به منظور قرار گرفتن صحيح نوزاد بر روی پای مادر
طول زياد و انعظاف پذيری بالا
قابليت شستشو و داراي كاور اضافه
حفظ حالت ارتجاعی بعد از استفاده و يا شستشو
مناسب براي استفاده بعد از عمل جراحی پوشش عالی برای كل ناحيه پشت بدن

سخن پایانی

همان طور که در مطلب بالا توضیح داده شد در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کاربردها و ویژگی های تشک بارداری آشنا کنیم. و دانستیم که داشتن تشک بارداری میتواند تاثیر زیادی در راحتی خواب زنان باردار داشته باشد. با استفاده از آن مشکلی برای جنین پیش نمی آید و جنین به خوبی می تواند در بدن مادر رشد کند . مادر باردار هم به دلیل شکم بزرگی که دارد به راحتی و بدون هیچ وزن اضافه ای می تواند در شب استراحت کند

بالش از نظر نوع پارچه و مدل دوخت، اندازه و مواد داخلی آن از ضروریات است، زیرا استفاده ازبالش نامناسب نه‌تنها سلامتی سر و گردن و ستون فقرات‌تان را به خطر می‌اندازد بلکه باعث پایین آمدن کیفیت خواب شما خواهد شد.اولین چیزی که همه‌ ما برای استراحت و یک خواب با کیفیت نیاز داریم بالش مناسب است.