درمان بیخوابی در بزرگسالان موضوعی هست که همه می توانند درباره آن اظهار نظر کنند. چرا که امروزه بسیاری از بیماری ها و مشکلات روزانه به دلیل نداشتن خواب کافی است. درمان بی خوابی در بزرگسالان با چند روشی که گفته خواهد شد انجام می شود. بی خوابی علل مختلفی است که یکی از بزرگترین دلایل آن مناسب نبودن تشک خوشخواب است. پس خواب اهمیت بسیار بالایی دارد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

خوابیدن یک فرآیند طبیعی از زندگی عادی هر شخص است که باید به طور منظم در هر 24 ساعت اتفاق بیفتد که در آن انسان وارد یک حالت ناهشیار و ناآگاه نسبت به اتفاقات اطراف خود می شود. به طور کلی می توان گفت هر فرد روزانه به 8 ساعت خواب با کیفیت و مفید نیاز دارد تا دوباره بتواند انرژی لازم را برای انجام کارهای روزانه خود به دست آورد و به دنبال آن خواب نامناسب یا ناکافی نیز می تواند به سیستم بدن ضرر وارد کند و باعث ضعف ذهنی فرد شود. هم‌ چنین خواب کافی تاثیرات بسیار مثبتی نظیر سلامت قلب، پیش‌ گیری از سرطان، کاهش استرس و … را به همراه دارد که باید در جهت داشتن خواب کافی و عمیق تلاش کنید.

بنابراین حال که اهمیت خواب را درک کردید هر شخصی موظف است تا شرایط را برای داشتن یک خواب راحت و خوب فراهم کند تا در معرض بروز بیماری‌ ها و خطرات ناشی از بی‌خوابی قرار نگیرد.یکی از مهم ترین دلایل استرس، خستگی و بی حوصلگی در روز بی‌خوابی است که این مقاله یک درمان بیخوابی در بزرگسالان است که بسیار به شما توصیه می‌شود.

درمان بیخوابی در بزرگسالان

مقدمه

امروزه با شرایط پر استرس جامعه بسیاری از افراد مشکلات مشابهی با خواب را تجربه می کنند که دیگر بی‌خوابی به یک اختلال روانی در جامعه تبدیل شده است. عوامل مختلف بسیاری نظیر دلواپسی در ارتباط با شغل، فشار روانی در مورد نگرانی ‌های مالی و … دست به دست هم‌ می دهند تا شما را هنگامی که به رختخواب می روید بیدار نگه دارند و باعث می شود تا چند ساعت از این پهلو به آن پهلو بچرخید که به این حالت بی‌خوابی می گویند. به دنبال این حالت نیز در طول روز باید با پیامد ‌هایی نظیر احساس کسالت و خواب آلودگی در طول روز مواجه شوید که بازدهی کارهای روزانه شما را به شدت کاهش می دهد. بسیاری از افراد مشکل بی‌خوابی را یک مسئله طبیعی می دانند که درست نیست و حتما باید در صورت تکرار شدن این عمل نسبت به مشکل در خوابیدن و مسائل مربوط به آن پیگیری ‌های لازم انجام شود و مورد توجه قرار گیرد.

لازم است بدانید که بی‌خوابی بزرگسالان یک مشکل رایج در جامعه است که بهداشت، خلق و خوی فرد، انرژی فرد و توانایی فرد در طول روز را تحت تاثیر قرار می دهد که حتی بعضی اوقات ممکن است باعث بروز مشکلات جدی سلامتی شود. با وجود این که بی‌خوابی شایع‌ ترین مشکل خواب است اما قطعا تنها یک روش درمان برای همه وجود ندارد زیرا نشانه‌ یا علائم بی‌خوابی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مثلا مشکل بی‌خوابی در یک شخص ممکن است با ننوشیدن کافیئن حل شود اما در شخص دیگر ممکن است مشکل بی‌خوابی نشان دهنده بروز یک بیماری یا اضطراب باشد. بنابراین در ابتدا هر فرد باید علت بی‌خوابی خود را پیدا کند زیرا بسیاری از موارد بی‌خوابی را می توان با ایجاد تغییراتی در خود درمان کرد. در ادامه این مقاله از سایت میترامترس که سایت فروش تشک خوشخواب و تشک طبی می باشد، با ما همراه باشید تا راه‌ های درمان بیخوابی در بزرگسالان را برای شما شرح دهیم.

راه ‌های درمان بیخوابی در بزرگسالان

راه ‌های درمان بیخوابی در بزرگسالان

خواب کافی و مناسب تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد ذهنی و جسمی فرد در طول روز دارد که حتی در شرایط بحرانی زندگی که باید تصمیم‌گیری‌ های حیاتی و بزرگ بگیرید به شما کمک می کند تا بهترین گذینه‌ی ممکن را انتخاب کنید. از این رو اگر دچار مشکل بی‌خوابی هستید به منظور درمان آن باید سعی کنید خود را به یک کارآگاه خواب تبدیل کنید تا بتوانید تمامی علل بی‌خوابی را که نظیر استرس، اضطراب، افسردگی و …است را شناسایی کنید. ما در این بخش چندین روش درمان بی‌خوابی بزرگسالان را برای شما شرح خواهیم داد که شما نیز می توانید با شناسایی درست ریشه‌ی مشکل، درمان مناسبی را برای بی‌خوابی به کار گیرید.

ناهماهنگی بین چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن خود

از مهم ‌ترین استراتژی ‌ها برای خواب بهتر و درمان بیخوابی در بزرگسالان هماهنگی با ریتم شبانه ‌روزی بدن خود می باشد به گونه‌ای که اگر در حفظ برنامه خواب و بیداری خود کوشا باشید قطعا حس شادابی بیشتر و انرژی بیشتری را نسبت به زمانی که در زمان ‌های مختلف به خواب می روید، تجربه خواهید کرد. برای تنظیم ساعت داخلی بدنتان و کیفیت بهبود خواب سعی کنید هر شب در یک زمان مشخص بخوابید و بیدار شوید و هم‌ چنین زمان خوابتان را طوری تنظیم کنید که نیازی به کلنجار رفتن در رختخواب نداشته باشید. از بیشتر خوابیدن حتی در روزهای تعطیل اجتناب کنید زیرا این عمل چرخه خواب شما را به هم می ریزد و حتی اگر تا دیر موقع بیدار بوده‌اید، چرت روزانه را به جای دیر بیدار شدن انتخاب کنید.

بهترین زمان چرت زدن اوایل بعد از ظهر به مدت 15 تا 20 دقیقه می باشد. توجه داشته باشید که در خصوص چرت روزانه بسیار با دقت عمل کنید زیرا با وجود این که چرت زدن یک روش بسیار خوب برای جبران کمبود خواب به شمار می رود، اما اگر شب ‌ها در خوابیدن مشکل دارید، چرت زدن راه مناسبی نیست. اکثر بزرگسالان بلافاصله بعد از شام ممکن است احساس خواب آلودگی کنند اما به هیچ وجه قبل از زمان خواب خود نباید تسلیم خوابیدن شوید زیرا قطعا نظم خواب شما به هم خواهد ریخت. در این مواقع خود را با کارهایی نظیر ظرف شستن، آماده کردن لباس برای روز بعد و … سرگرم کنید تا درست در زمان خواب خود بخوابید. زیرا اگر زودتر بخوابید ممکن است نیمه شوید بیدار شوید و برای خوابیدن مجدد دچار مشکل شوید.

عدم کنترل مناسب نور در اتاق

عدم کنترل مناسب نور در اتاق

سعی کنید 1 تا 2 ساعت قبل از فرا رسیدن زمان خوابتان از صفحه نمایش استفاده نکنید، زیرا تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر، تلویزیون و یا موبایل نور آبی از خود ساطع می کنند که بسیار مخرب می باشد. نور پخش شده از این صفحه نمایش ‌ها به جای آرامش دادن منجر به تحریک شما می شود و ملاتونین را نیز سرکوب می کند. لازم است بدانید که ملاتونین یک هورمون طبیعی است که به منظور تنظیم چرخه خواب تحت تاثیر قرار گرفتن در نور تولید می شود و موقعی که تاریکی محیط اتاق منجر به خواب آلودگی شما می شود، مغز شما ملاتونین بیشتری تولید می کند که نور منتشر شده از صفحه نمایش‌ ها در محیط تاریک اتاق ریتم شبانه روزی را بر هم می زند، پس لازم است هنگام خواب از تاریک شدن اتاق مطمئن شوید.

نداشتن برنامه ورزشی مناسب

کسانی که در طول روز ورزش می کنند، خواب بهتری را در شب تجربه می کنند و در طول روز نیز احساس خواب آلودگی کمتر به سراغشان می رود. هم‌ چنین می توان گفت ورزش منظم علائم بی‌خوابی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد و باعث افزایش میزان زمان مراحل عمیق خواب و ترمیمی خواب می شود. باید گفته شود که هر چقدر با قدرت زیاد ورزش کنید از مزایای خواب بیشتری برخوردار می شوید اما حتی ورزش سبک نظیر 15 دقیقه پیاده روی نیز کیفیت خواب شما را تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی اوقات ممکن است برای دریافت اثرات بهبود یافته خواب چندین ماه نیاز به فعالیت منظم داشته باشید، بنابرای صبور باشید و به منظور ساختن یک عادت ورزشی در زندگی تمرکز لازم را به کار گیرید.

تغذیه نامناسب، قاتل خواب خوب!!

توجه داشته باشید که عادت‌ های خوردن روزانه شما مخصوصا در ساعت‌ های قبل از خواب نقش بسیار مهمی را در چگونگی کیفیت خوابتان ایفا می کند. لازم است از وعده ‌های غذایی سنگین در شب، مصرف الکل قبل از خواب، کشیدن سیگار، نوشیدن بیش از حد مایعات در شب، مصرف مواد غذایی شیرین و کربوهیدرات‌ های تصفیه شده و غذاهای تند و اسیدی پرهیز کنید تا مشکلی در سیستم بدن شما ایجاد نشود و بتوانید خوابی عمیق و راحت را تجربه کنید. لازم است استفاده از کافیئن را محدود کنید زیرا کافئین می تواند خواب شما را تا 10 الی 12 ساعت بعد از مصرف مختل کند. استفاده از تنقلات مخصوص شب می تواند در خواب بهتر به شما کمک کند و اگر قبل از خواب احساس گرسنگی کردید می توانید از مواد غذایی نظیر یک لقمه نان و پنیر، شیر یا ماست و یا یک عدد موز میل کنید.

داشتن افکار نگران و مشغله های مختلف یکی دیگر از علل بی‌خوابی

داشتن افکار نگران و مشغله های مختلف یکی دیگر از علل بی‌خوابی

اگر هنگام خواب افکار نگران کننده به سراغتان می آید، روش ‌هایی وجود دارند که می توانید به منظور متوقف کردن این افکار به کار گیرید و با دیدگاهی کاملا مثبت به زندگی ادامه دهید. ممکن است استرس خانواده، کار یا درس منجر به بی‌خوابی شما شود که در این صورت می توانید با یادگیری روش مدیریت زمان خود به طور بسیار تاثیر گذاری تنش ‌ها را کنترل کنید و به چشم اندازی آرام و مثبت دست یابید که منجر به خوابی آرامش بخش در شما خواهد شد. بدیهی است که هر چه مغز در طول روز با چک کردن موبایل و ایمیل ‌ها و رسانه‌ های اجتماعی و … بیشتر تحریک شود، آرام کردنش در طول شب نیز مشکل خواهد بود. پس بنابراین سعی کنید هنگام خواب مغرتان به دنبال محرک ‌های جدید نباشد و به هیچ‌ چیز غیر از خواب فکر نکنید.

از راه ‌های آرامش ذهن و آماده شدن برای خواب تمرین تکنیک‌ های آرام سازی قبل از خواب می باشد. به این منظور شما می توانید روش‌ هایی نظیر تنفس عمیق، آرامش عضلانی پیش ‌رونده، تجسم یک مکان ساکت و آرام را امتحان کنید. هم‌ چنین می توانید به منظور آرام کردن ذهنتان دوش آب گرم بگیرید، به یک موسیقی ملایم گوش دهید، تمرینات کششی ملایم انجام دهید، با یک نور ملایم یک مجله یا کتاب بخوانید، یک کتاب صوتی گوش دهید، سرگرمی ‌های مورد علاقه خود را انجام دهید و یا برای روز بعد وسایل مورد نیاز را آماده کنید و در نهایت نیز نور اتاق را قطع یا کم کنید تا یک خوابی عمیق را تجربه کنید.

نامناسب شرایط بودن محیط خواب

کسانی که از روی یک چرخه خواب روتین و مناسب پیش می روند هنگام خواب یک سیگنال قدرتمند به مغز هشدار می دهد که زمان کنار گذاشتن تنش ‌ها و وقت استراحت رسیده است. بعضی اوقات با تغییرات کوچک در محل خواب می توانید کیفیت خواب خود را به طور قابل توجهی بهبود ببخشید. مثلا سعی کنید همیشه اتاق خود را آرام، خنک و تاریک نگه دارید. تختخواب شما باید به اندازه کافی راحت باشد تا بتوانید به راحتی غلط بخورید و حرکت کنید. از تختخواب خود فقط برای خواب استفاده کنید زیرا مغز شما تخت خواب را در صورت کار نکردن در آن‌جا، استفاده نکردن از لپ تاپ در رختخواب، تماشا نکردن تلویزیون در اتاق خواب فقط محلی برای خواب تلقی می کند و باعث می شود راحت ‌تر و سریع‌ تر به خواب بروید.

یاد نداشتن چگونه دوباره خوابیدن

طبیعی است که بعضی از افراد در طول شب به طور مختصر از خواب بیدار ‌شوند، اما اگر برای خوابیدن مجدد مشکل دارید باید تلاش کنید تا ذهن خود را آرام کنید. سعی کنید در این مواقع استرس به خود راه ندهید و یک نفس عمیق بکشید و هدف خود را بر اساس به ارمغان آوردن آرامش بنا کنید. اگر تقریبا 20 دقیقه تلاش کردید و به خواب نرفتید از رختخواب بیرون بیایید و به انجام یک فعالیت غیر تحریک کننده و آرام نظیر کتاب خواندن در نور کم بپردازید. هم‌ چنین نگرانی ‌ها و استرس ‌های مغزتان را به بعد موکول کنید که در این مواقع نوشتن افکارتان بر روی کاغذ نیز می تواند آرامش را به ذهن شما برگرداند تا بتوانید یک استراحت شبانه بی‌نظیر داشته باشید.

نتیجه‌گیری

به عنوان سخن پایانی لازم است گفته شود که بسیار از افراد بزرگسال دچار بی‌خوابی کوتاه مدت یا حاد هستند که معمولا به مدت چند روز یا چند هفته طول می کشد که این نوع از بی‌خوابی به دلیل اتفاقات دردناک زندگی و استرس می باشد. اما بعضی دیگر از بی‌خوابی بلند مدت یا مزمن رنج می برند و تا چندین ماه ممکن است طول بکشد که این نوع از بی‌خوابی ممکن است یک هشدار اولیه برای بروز یک نوع بیماری باشد و یا به دلیل داروهای مصرفی به وجود آمده باشد. پس نسبت به این نوع از بی‌خوابی اصلا نباید بی‌توجه بود و باید تمامی موارد بالا را به کار گیرید و در صورت حل نشدن مشکل به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید خوابی عمیق و راحت را تجربه کنید و سلامتی بدن خود را نیز حفظ کرده باشید.

جالب است بدانید که گیاه اسطوخودوس بسیار آرام بخش است که قبل از خواب می توانید دمنوش آن را بخورید و یا می توانید هنگام خواب از بوهایی نظیر بوی روغن یاس، اسطوخودوس و … که بعضی ‌ها را دچار خواب آلودگی می کند، استشمام کنید. هم‌ چنین می توانید به منظور بهتر پخش شدن بو در اتاق خواب اقدام به خرید دستگاه پخش کننده بو و یا روغن اسانس کنید تا چرخه خوابتان را بهبود ببخشد و یا از کرم ‌ها و عطرهای دارای بوی آرامش بخش برای خواب بهتر استفاده کنید. در پایان امیدواریم که مطالب این مقاله سایت فروش تشک خوشخواب میترامترس به منظور پیدا کردن درمان بیخوابی در بزرگسالان برای شما مفید واقع شده باشد.