تقریبا همه این را می‌دانند که خواب خوب و با کیفیت تاثیر زیادی در فعالیت های روزمره انسان دارد. داشتن یک خواب مناسب در شب، باعث ایجاد انگیزه، نشاط و انرژی کافی در روز برای هر کسی می‌شود. حالا داشتن خواب خوب هم به عواملی بستگی دارد؛ عواملی مانند : ساعت خواب، درگیری فکری، نور اتاق و … . اما یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر یک خواب با کیفیت، داشتن یک تشک خوشخواب مناسب است.

مسئله خواب مناسب برای ورزشکاران از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا که آن ها به انرژی و آمادگی زیادی در طول روز و تمرین نیاز دارند. همین‌طور که گفتیم تشک مناسب مهم ترین عامل مهیا کردن خواب خوب است، و برای ورزشکاران، داشتن تشک مناسب بسیار اهمیت دارد. اما تشک مناسب ورزشکاران باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ تشک مناسب ورزشکاران را از کجا خریداری کنیم؟ برای پاسخ این پرسش، تا انتها این مقاله با میترامترس همراه شوید.

 

چرا داشتن خواب خوب برای ورزشکاران مهم است؟

اکثر ورزشکاران به رژیم غذایی و تغذیه خود بسیار توجه می‌کنند، اما همانقدر که داشتن رژیم و تغذیه برای سلامت جسمی و روحی ورزشکار مهم است، داشتن خواب مناسب و با کیفیت نیز اهمیت دارد. از اهمیت داشتن خواب مناسب برای ورزشکاران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خواب مناسب به ورزشکاران انرژی می‌دهد

در مطالعه هایی که محققین درباره رابطه خواب و تمرینات ورزشکاران بررسی کرده‌اند، به این نتیجه رسیدند که زمان طولانی و یا کم شدن زمان خواب ورزشکاران، بر عملکرد ورزشی آن ها تاثیرات بدی می‌گذارد. همچنین در مطالعاتی که برو روی ورزشکاران رشته بسکتبال انجام شده به این نتیجه رسیده اند که بهبود کیفیت خواب آن ها، تاثیر خوبی در حرکت، سرعت و دقت ورزشکاران می‌گذارد.

 

اثرگذاری خواب بر هرمون های سوخت و ساز بدن

شبکه گسترده و پیچیده هورمون های بدن از سیستم بیولوژیک بدن بوده است همراه با خوابیدن نقش مهمی در سوخت و ساز بدن را ایفا می‌کند. داشتن برنامه خواب منظم و با کیفیت می‌توانید تاثیر خوبی بر سوخت و ساز بدن داشته باشد.

نداشتن استراحت و خواب مناسب باعث کاهش حساسیت انسولین، افزایش وزن و دیابت را به دنبال دارد. سطح هورمون رشد کاهش یافته و بدن در ترمیم و تقویت عضلات کم می‌آورد. سطح هورمون های گرسنگی بدن تغییر کرده و شما بیشتر گرسنه می‌شوید. این ها تنها بخشی از تاثیر منفی کمبود خواب و استراحت کافی بر هورمون های بدن است.

 

خواب به تغذیه سالم شما کمک می‌کند

ذهنی استراحت کرده و شاداب در مقابل ذهنی ضعیف و خشته، تحمل دریافت آگاهی بیشتری برای اجتناب از رژیم های غذایی سخت و ضعیف کنند دارد، همچنین ذهن خسته و ضعیف کننده غذایی با قند و شکر بیشتری را ترجیح می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که افراد محروم از خواب، میل بیشتری به مصرف کالری در آخرشب دارد، اما خواب مناسب باعث می‌شود در آخر شب کلاری اضافه دریافت نکنید و برنامه تمرینی شما در مسیر درست نگه داشته شود.

 

ویژگی های تشک مناسب ورزشکاران

ویژگی های تشک مناسب ورزشکاران

تشکی مناسب ورزشکاران است تا در طول خواب و استفاده از آن بتواند با استفاده از استاندارد های رعایت شده در آن خستگی را از تن ورزشکارا بگیرد، برای همین کار به چند ویژگی که تشک باید داشته باشد می‌پردازیم.

 

استحکام

استحکام تشک مناسب ورزشکاران

این استحکام به لایه های سطحی و اولیه تشک مربوط است، که این قسمت برای راحتی هنگام خواب ساخته شده است. برای تعیین سطح استحکام از یک مقیاس عددی که از 1 (کمترین) و 10 (بیشترین) استفاده می‌شود. مقیاس استحکام تشک های موجود در بازار بین عدد 3 که نرم محسوب می‌شود و 8 که سفت محسوب می‌شود, متغیر است.

میزان استحکام تشک را وزن و حالت خواب افراد تعیین می‌کند، افرادی که وزنی کمتر از 60 کیلوگرم دارند، معمولا از تشک های شماره 3 استفاده می‌کنند و افرادی که وزنی بالاتر از 100 کیلو گرم دارند معمولا از تشک هایی با شماره 6 تا 8 استفاده می‌کنند.

اگر سفتی تشک زیاد باشد، کمر فرم مناسب را نمی‌گیرد و باعث درد کمر و بدخوابی می‌شود. اگر هم که نرمی تشک بیش از حد باشد، باعث می‌شود که افراد در تشک فرو بروند و خواب ناآرامی داشته باشند.

 

پشتیبانی

پشتیبانی تشک مناسب ورزشکاران

پشتیبانی تشک در لایه زیرین تشک تنظیم شده است تا درصورت فشار  در هنگام خواب وزن فرد را تحمل کرده و ستون فقرات را به صورت مستقیم قرار دهد. در تشک‌هایی که این قسمت پشتیبانی طراحی نشده باشد، به دیگر لایه های تشک فشار می‌آید و باعث خم شدن و ناهموار شدن تشک می‌شود و در نهاینپت با مرور زمان موجب گرفتگی، درد و فشار به بدن می‌شود. پشتیانی مناسب تشک در هنگام خرید تشک بسیار مهم است.

 

انطباق

در طراحی برخی بعضی از تشک ها تولید شده، تشک هنگام خواب با فرم بدن هماهنگ می‌شود. در این مواقع، تشک حالت عمیق و منحنی تشکیل می‌دهد تا ستون فقرات و مهرهای که برآن ها فشار می‌آید، مانند شانه‌ها، گردن، پشت و باشن در حالت حنثی قرار بگیرند. این مورد در سایر تشک ها اتفاق نمی‌افتد و فشار وارد شده را کاهش نمی‌دهند و برخی اوقات در تشک های بسیار نرم نیز افزایش فشار را به همراه دارد.

 

سایز

توجه به سایز و اندازه تشک نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد. با اینکه تشک های موجود در بازار تقریبا با سایز استاندارد طراحی می‌شود، اما ممکنه برای ورزشکاران رشته های خاص مانند والیبال و بسکتبال که قد بلند تری نسبت به بقیه دارند، سایز تشک مناسب آن ها نباشد.

 

سر و صدا اضافه

سر و صدا اضافه

تشک هایی که با لایه های محکم و با کیفیت تولید و طراحی شده باشند در هنگام ایجاد فشار، حرکت در تشک یا وارد شدن وزن، کمترین سر و صدا را از خود تولید می‌کنند که همین باعث می‌شود که اختلالی در خواب برایتان به وجود نیاید.

 

پارچه تشک

یکی از مهم ترین پارامتر ها که ورزشکاران باید در هنگام خرید تشک خوشخواب به آن توجه کنند، جنس پارچه رویه تشک است. سعی کنید تا می‌‎توانید تشکی انتخاب کنید که پارچه رویه آن از الیاف مناسب و با کیفیت تولید شده باشد. پارچه رویه مناسب و باکیفیت تشک باعث می‌شود که به پوست آسیب نرسد و دمای مناسب را د هنگام خواب حفظ کند و باعث بهبود گردش خون شود. در نتیجه خوابیدن بر روی تشکی که از الیاف و پارچه های درجه یک تولید شده اند باعث می‌شود که صبح با انرژی بیشتر از خواب بیدار شوند.

 

تشک مناسب برای ورزشکاران را از کجا بخریم؟

خب حالا که فهمیدیم تشک مناسب ورزشکاران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. به سراغ خرید تشک می‌رویم. فروشگاه و برندی که تشک را از آن خریداری می‌کنید باید معتبر و استاندارد باشد. همچنین در این روزهای کرونایی و اعمال محدودیت ها بیرون رفتن و خرید کردن به صورت حضوری کمی دشوار شده است؛ حالا با این شرایط مطمئن‌ترین راه و امن ترین را خرید اینترنتی تشک خوشخواب می‌باشد.

فروشگاه اینترنتی میترامترس یکی از معتبرترین فروشگاه های خرید آنلاین انواع تشک های خوشخواب و طبی با کیفیت و تنوع بالا است که این امکان را به شما می‌دهد بتوانید بدون مراجعه حضوری به هرگونه فروشگاه، بتوانید در خانه و در چند دقیقه از طریق اینترنت تشک دلخواه خود را انتخاب، بررسی و خریداری کرده و با رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی درب منزل تحویل بگیرید.