یک خواب خوب و راحت به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند دمای اتاق، نور مناسب، آرامش فکری و مهمتر از همه تشک مناسب از جمله این موارد هستند. انواع تشک مناسب به بهبود کیفیت خواب افراد، به ویژه آنهایی که دچار بد خوابی هستند، کمک می کند.

بد خوابی اگر برای مدت طولانی ادامه یابد، علاوه بر اینکه باعث ایجاد مشکلاتی مانند بی حالی، کسلی، سردرد و میشود و در نتیجه فرد بازدهی لازم برای انجام کارها را نخواهد داشت. به همین دلیل خیلی مهم است که نوع تشکی که انتخاب میشود مناسب باشد و باعث بهبود کیفیت خواب، افزایش راحتی و آرامش فرد شود.

کدام تشک را بخریم؟

 

برای خرید تشک ارزان و مناسب علاوه بر در نظر گرفتن میزان بودجه و شرایط فیزیکی بدن خود باید تمام نکات مثبت و منفی انواع آنها نیز بررسی شود تا بتوان بهترین و مناسب ترین نوع آن را انتخاب کرد. این محصولات انواع گسترده و ویژگی ها و عملکرد خاص خود را دارند.

 برای خرید آن ابتدا باید با انواع آن آشنایی داشته باشید و ویژگی های آنها را بشناسید تا بتوانید مدل و نوع دلخواه خود را انتخاب و آن را خریداری کنید. درست است که قیمت تشک نیز اهمیت دارد، اما مهمتر از قیمت، راحتی محصولی است که خریداری می کنید.
در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع این محصول آشنا کنیم و بتوانید خریدی مناسب با نیازتان داشته باشید.


انواع تشک های موجود در بازار

 

تشک فنری

تشک فنری

این نوع ساده ترین نوع تشک محسوب می شود و ارزان تر از انواع دیگر آن است. این محصول مناسب افرادی است که زیر 60 کیلوگرم وزن دارند. این تشک ها به دو نوع فنری متصل و منفصل تقسیم میشود.

 

انواع تشک فنری متصل

این مدل از قدیمی ترین نوع این محصول است. فنرهایی که در آن به صورت متصل به هم قرار دارند، باعث انعطاف آنها می شوند و به خوبی از کمر محافظت می کنند. به همین دلیل به عنوان تشک طبی به کار می روند و برای کسانی که هیچ آسیب مفصلی یا استخوانی ندارند مناسب است.

به فنرهای آن میراکویل یا مارپیچ نیز می گویند. وزن این محصول سبک است و به راحتی میتوان آنها را بلند یا پشت و رو کرد.

 

معایب تشک فنری متصل

از معایب آنها احتمال ایجاد صدا در اثر انحراف و اصطکاک فنرها به هم و احتمال پخش فشار ناشی از وزن فرد به کل سطح آن به خاطر وجود فنرهای متصل به هم است. در صورت دو نفره بودن تخت، هنگام تکان خوردن و غلت زدن یک نفر هنگام خواب، کل آن تکان می خورد و فرد کناری نیز این تکان خوردن را حس می کند.

به همین دلیل ممکن است نتواند خواب آرامی داشته باشد؛ این امر به ویژه برای کسانی که خوابشان سبک است و با کوچکترین سر و صدا یا تکان خوردن بیدار می شوند می تواند آزاردهنده باشد.

علاوه بر آن، نرم بودن آنها و ضخامت کمشان باعث میشود به دلیل فشار وزن فرد روی آن، قسمت وسط آن به مرور زمان فرو رود و زیر ستون فقرات و کمر فرد خالی شود. در این صورت نمیتوانند به خوبی از ستون فقرات محافظت کنند.

 

تشک فنری منفصل

تشک فنری منفصل

به دلیل معایبی که تشکهای فنری متصل داشتند، تولید کنندگان تصمیم گرفتند این فنرها را از یکدیگر جدا کنند تا این مشکلات برطرف شود. برای این کار فنرها را درون پاکت هایی قرار دادند و آنها را سر تا سر تشک کنار هم چیدند. به همین دلیل به پاکت اسپرینگمعروف هستند.

تعداد فنرهای به کار رفته در این محصول به 5 هزار عدد یا حتی بیشتر نیز می رسد. در واقع هر چقدر تعداد فنرها بیشتر باشد کیفیت محصول بیشتر است.

علاوه بر تعداد فنرها، جنس فنر نیز در کیفیت آن تاثیرگذار است. هنگام خرید محصول باید از جنس و کیفیت فنر به کار رفته در آن مطمئن شد. زیرا تشکی با تعداد کم فنر اما با کیفیت بالا، خیلی بهتر از محصولی با تعداد زیادی فنر، اما از نوع بی کیفیت آن است.

ویژگی های تشک فنری منفصل

جدا بودن فنرها باعث میشود با هم در تماس نباشند. در نتیجه اصطکاکی وجود ندارد که سر و صدا ایجاد کند. همچنین در تختهای دو نفره، دیگر تکان خوردن و غلت زدن یک فرد به دلیل جدا بودن فنرها به فرد دیگر منتقل نمیشود. به همین دلیل استفاده از این نوع تشک ها باعث آرامش بیشتر افراد میشود.

یکی دیگر از خوبی های جدا بودن فنر آنها این است که هوا راحتتر به لایه های زیرین آن منتقل میشود. به دلیل انتقال هوا از لایه های آن، این تشک ها آنتی باکتریال و ضد حساسیت هستند.

تشک فنری منفصل نسبت به نوع مموری فوم، گرمای کمتری دارد. بنابراین اگر گرم بودن رختخواب در طول شب برایتان مهم است، باید بدانید که این نوع محصول، میزان گرمایی که لازم دارید را در اختیارتان قرار نمیدهد. عمر مفید این محصول می تواند نزدیک به 10 سال باشد.

پیشنهاد میکنیم حتما از تشک میترا مدل فنری منفصل آوین دیدن کنید. این تشک در فروشگاه تشک میترا با قیمت بسیار مناسب و در اندازه های متفاوت عرضه میشود.

 

معایب انواع تشک فنری منفصل

از مهمترین معایب این محصول وزن بالای آن است. زیرا از تعداد بسیار بالایی فنر فشرده تشکیل شده است. به همین خاطر نمیتوان آن را به راحتی جا به جا یا پشت و رو کرد.

 

تشک مموری فوم

تشک مموری فوم

تشک مموری فوم بسیار متفاوت از انواع دیگر تشک است. ابتدا در سال 1970 ناسا از مموری فوم برای ارتقای کیفیت زیر ساخت صندلی و جلوگیری از شکستن و از بین رفتن صندلی های خلبانان و مسافران هواپیما استفاده کرد. ناسا از نتیجه این کار راضی بود.

همین امر تولیدکنندگان را ترغیب کرد تا از مموری فوم در طراحی و تولید انواع بسیاری از محصولات استفاده کنند. در مدت کمی این محصولات طرفداران بسیاری پیدا کرد و به عنوان یکی از پرطرفدارترین طرح ها بین مشتریان شناخته شد.

ویژگی های انواع تشک مموری فوم

این نوع تشک ها با یک لایه از مواد ویسکواِلاستیک (viscoelastic) حساس به دما پر شده اند. به همین دلیل گران قیمت هستند. شکل آن می تواند متناسب با شکل بدن شما تغییر و بنابراین حرکات شما را محدود کند. در نتیجه به بهبود درد مفاصل و دردهای ناشی از بد خوابیدن کمک میکند.

همچنین لایه اِلاستیک آن باعث می شود رختخواب گرم تر به نظر برسد. به همین دلیل مناسب همه افراد نیست. اما آنهایی که این محصول را دوست دارند آن را بهترین تشکی می دانند که تا به حال داشته اند.

تشک مموری فوم دومین تشک محبوب بین خریداران است. در پژوهشی که درباره میزان خرید انواع تشک انجام شد، نزدیک به یک چهارم خریداران این نوع را انتخاب کرده بودند.

اکثر آنها یک لایه فنری زیرین دارند که روی آن لایه مموری فوم قرار گرفته است. برخی از آنها نیز به جای فنر دارای لایه های اضافی از فوم حافظه هستند که به آنها مموری فوم خالص می گویند. آنها گران قیمت تر و بسیار نرم هستند اما نرم و گران بودن آنها لزوما دلیل بر کیفیت آن نیست.

تولید کنندگان برخی از مموری فوم های خالص را از نظر کیفیت و راحتی بررسی کرده اند که فقط برخی از آنها توانسته اند انتظارات آنها را برآورده کنند. مابقی آن در این آزمایش ضعیف عمل کردند.

 

معایب انواع تشک مموری فوم

این محصول تحت تاثیر دمای اتاق قرار میگیرد. به همین دلیل ممکن است در ابتدا که به تخت می روید سرد و سخت به نظر برسد. به مرور که به گرمای بدن شما واکنش نشان میدهد، به قالب و شکل بدن شما در می آید. این امر ممکن است حرکت کردن یا بیرون آمدن از رختخواب را برای شما دشوار کند.

همچنین تشک مموری فوم، گردش هوا را در اطراف بدن شما کاهش میدهد و باعث گرم تر شدن رختخواب میشود. این ویژگی در فصل زمستان مفید است اما برای فصل تابستان باعث گرمای بیش از حد میشود. علاوه بر این افرادی که طبع گرمی دارند و به اصطلاح گرمایی هستند نمیتوانند از این نوع محصول استفاده کنند.

تولید کنندگان برای رفع این مشکل، از فوم هایی با پوشش مشبک و لایه های باز برای عبور راحتتر جریان هوا استفاده کردند.
نکته ای که باید در مورد این محصول بدانید این است که نباید همزمان از آن و پتوی برقی استفاده کرد. زیرا به دلیل گرمایی که تولید می کند ممکن است آتش سوزی رخ دهد.

 

تشک لاتکس

این محصول در سال 1960 تولید شد و از اولین تشک هایی محسوب میشود که به بازار عرضه شد. این محصول را میتوان با دوام ترین و منعطف ترین تشک دانست. این محصول هیچ فشاری روی شانه، کمر و مفاصل نمی آورند و استفاده از آنها باعث کاهش دردهای بدن به ویژه کمر درد میشود. این محصول ایجاد حرارت نمیکند و حتی حرارت بدن را نیز کاهش میدهد.

استفاده از این محصول در تخت های دونفره باعث انتقال حرکت و تکان های فرد هنگام خواب به فرد دیگر نمیشود و همچنین میتواند وزن بدن را به طور مساوی در تمام طول تشک پخش کند. بنابراین دچار فرو رفتگی در یک قسمت به مرور زمان نمیشود. از ویژگی های دیگر این محصول میتوان ضد باکتری بودن، بدون هیچ گونه سر و صدا و بدون لرزش و ارتعاش بودن را نام برد.

 

معایب تشک لاتکس

از بزرگترین عیب های این محصول میتوان به گران بودن آن به دلیل بالا بودن هزینه تولید لاتکس در سالهای اولیه تولید اشاره کرد. اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی این مشکل برطرف شده و امروزه این محصول راحتتر تهیه می شود. در نتیجه با قیمت مناسب تری نیز به بازار عرضه میشود.

 

تشک طبی

تشک طبی

برخی از تشکهای طبی، فنری هستند و برای تمام سنین مناسب هستند. اگر در داخل آنها از اسفنج مرغوب استفاده شده باشد و فنر بندی مناسبی نیز داشته باشد هم عمر مفید محصول بالا میرود و هم خواب راحت و آرامی را برای فرد فراهم میکند.
برخی دیگر از انواع تشک های طبی فنر ندارد و به جای آن با یونولیت یا فوم پر شده اند. این محصول عمر زیادی ندارد و کیفیت آن نیز پایین تر از انواع دیگر است.

 

تشک آبی

تشک آبی

در تولید این محصول علاوه بر موادی مانند فوم و الیاف لازم از آب نیز استفاده شده است. این تشکها بهترین انتخاب برای افرادی است که دچار کمردرد و گرفتگی عضلات هستند.

تشک های آبی مانند کیسه آب گرم اما در ابعاد بزرگتر هستند که گرفتگی و درد عضلات را کاهش میدهند. حرکت آب در این محصول باعث افزایش خون رسانی در بدن فرد میشود. این محصول از قابلیت تنظیم دمای آب برخوردار است.

بنابراین می توان در صورت نیاز دمای آب را تغییر داد و آب را گرم یا حتی خنک کرد. استفاده از دمای کمتر آب در فصلهای گرم سال باعث خواب راحت تر و لذت بردن از خنکی رختخواب میشود. منافذ ریزی که روی سطح آن وجود دارند باعث میشود جریان هوا در گردش باشد. در نتیجه از تعریق فرد جلوگیری میکند.
این محصول قابل شستشو و بدون صدا است و دوام بالایی نیز دارد.

از این محصول بیشتر برای نگهداری بیماران در منزل یا مراکز نگهداری بیماران، به ویژه برای افرادی که در معرض زخم بستر قرار دارند، استفاده میشود. زیرا میتواند از ایجاد زخم بستر در آنها جلوگیری کند.

 

معایب تشک آبی

از معایب این محصول میتوان به سنگین بودن آن پس از پر شدن از آب و در نتیجه دشوار بودن جا به جایی آنها اشاره کرد. همچنین برخی افراد از پایین بودن دمای آن شکایت دارند و هنگام دراز کشیدن روی آن احساس سرما به آنها دست میدهد.

این تشکها تحمل وزن کمی را دارند و وزن 80 تا 100 کیلوگرم را میتوانند تحمل کنند. در نتیجه برای افرادی با وزن بالا کاربردی ندارد و نمیتوانند از خواص درمانی آن بهره ببرند.

 

تشک بادی

تشک بادی

در ابتدا تشک های بادی بسیار ساده، کم حجم و قابل جا به جایی، برای اهداف گردشگری یا تفریحی در استخر استفاده میشد. اما تشک های بادی امروزی دارای یک محفظه داخلی هستند که با هوا پر میشود و روکشی از فوم یا موادی دیگر روی آن کار میشود.

یک پمپ برقی، فشار هوای داخلی این محصول را تامین میکند.

میزان نرمی یا سفتی آن را می توان با کاهش یا افزایش هوای موجود در آن به دلخواه تغییر داد. این محصول دارای تهویه مناسب است و در فصلهای گرم سال نیز گرم نمیشود و همچنان خنک می ماند.

 

معایب تشک بادی

از معایب این محصول می توان به بسیار حساس و آسیب پذیر بودن آن نسبت به اشیای برنده و تیز داشاره کرد. همچنین لایه های داخلی آن بسیار ظریف و نازک است و ممکن است در اثر فشار بیش از حد هنگام استفاده، درزها و شیارهای آن آسیب ببیند و باز شود.

از آنجایی که آنها بسیار سبک هستند نسبت به لرزش و تکان خوردن حساس اند. بنابراین ممکن است برای کسانی که خواب سبکی دارند و در اثر تکان و سر وصدا به راحتی بیدار میشوند مناسب نباشد.

برای خزید و یا اطلاع از قیمت انواع تشک می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر به سایت میترامترس مراجعه کنید.

mitramattress.com