محافظ تشک ضدآب ضخیم یکی از ضروری‌ترین لوازم هنگام خرید تشک تخت خواب بوده و اهمیت رعایت بهداشت و نظافت برای تخت خواب امری بسیار مهم می‌باشد. تخت خواب‌ها به دلیل ساختار خاص و عدم جا به جایی زیاد، مکان مناسبی برای رشد موجودات ریز مانند ساس‌ها و باکتری‌ها هستند. این موجودات ریز از پوست‌های مرده بدن انسان، چربی و ترشحات بدن تغذیه می‌کنند. در صورت استفاده نکردن از تشک مناسب خطرات بسیار زیادی در کمین شما خواهد بود. با میترا مترس همراه باشید تا اطلاعات کامل و لازمی در مورد محافظ تشک ضدآب ضخیم را برایتان شرح دهیم.

محافظ تشک یا کاور تشک چیست؟

کاور یا پدی که برای محافظت تشک خواب در برابر عبور گرد و غبار و رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرد محافظ تشک نامیده می‌شود. به طور معمول محافظ‌های تشک در اطراف خود دارای قسمتی توری شکل یا کشی هستند که باعث جلوگیری از عرق کردن می‌شود. جنس محافظ باید از پارچه مرغوب و طبیعی باشد تا به هیچ وجه پوست بدن دچار مشکل نشود. اگر از محافظ تشک ضدآب ضخیم استفاده می‌کنید نیازی نیست نگران ریختن آب بر روی تشک خود باشید.

چرا به محافظ تشک ضد آب نیاز داریم؟

محافظ تشک ضدآب ضخیم چیست

دلایل نیاز به محافظ تشک ضدآب ضخیم

سوال اصلی که ایجاد می‌شود این است که چرا برای هر تشکی نیاز به یک محافظ تشک ضد آب داریم؟ برخی از مشتریان به دلیل عدم آگاهی از کارکرد محافظ تشک، آن را وسیله‌ای غیر ضروری و هزینه‌ای اضافه می‌دانند. اگر تا به حال از تشک‌ استفاده کرده‌ باشید، می‌دانید که پس از مدتی استفاده از تشک، معمولا لک‌هایی بر روی آن به وجود می‌آیند. دلیل این لک‌ها تعرق بدن است. هزینه شستشوی تشک به نسبت خرید محافظ بسیار گران‌تر تمام خواهد شد. یکی از ویژگی‌های محافظ تشک ضدآب ضخیم، محافظت از تشک در برابر ذرات و گردوغبار موجود در محیط است. عموما این محافظ‌ها از پارچه‌‌های بدون حساسیت ساخته می‌شوند و برای بدن هیچگونه مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

انواع محافظ تشک ضدآب ضخیم

به صورت کلی محافظ‌های تشک بر اساس نحوه پوشاندن و همچنین تعداد وجه‌ها به دو دسته‌ی شش و پنج وجهی تقسیم بندی می‌شوند.

محافظ تشک پنج وجهی

این محافظ تشک مانند یک دامن بر روی تشک قرار می‌گیرد و تمام آن را پوشش می‌دهد. در محافظ تشک پنج وجهی از کش برای فیت شدن کامل محافظ با تشک استفاده می‌شود. عموما این نوع محافظ‌ها ضد آب هستند. میترا مترس استفاده از این محافظ تشک‌ها را برای افرادی که دچار بی‌اختیاری در ادرار هستند توصیه می‌کند. همان طور که از نام این محافظ پیدا است، این وسیله برای محافظت از تشک در برابر آب و گرد و غبار است. هرچند گفته می‌شود این تشک‌ها در برابر ساس نیز مقاوم هستند اما به دلیل پوشیده نشدن قسمت زیرین تخت، نمی‌توان این مورد را با قطعیت بیان کرد.

محافظ تشک شش وجهی

این محافظ به طور کامل تخت را پوشش می‌دهد. در این نوع از محافظ‌ها به دلیل وجود زیپ، فرسودگی و خرابی تشک بسیار پایین می‌آید. استفاده از این نوع محافظ تشک‌ها مانند این است که تشک را به صورت کامل در داخل یک محافظ یا کیف قرار داده باشید. برای محافظت بیشتر می‌توانید از مدلی استفاده کنید که زیپ آن دارای دندانه‌های ریزتر باشد، استفاده از زیپ با دندانه کوچک‌تر امکان ورود ساس و گرد و غبار را نزدیک به صفر می‌کند.

پارچه‌های محافظ تشک

محافظ‌های تشک معمولا از پارچه‌های مختلفی تولید می‌شوند. استفاده از هر کدام از این تشک‌ها مزایا و معایبی دارد، در زیر فهرست رایج‌ترین پارچه‌های مورد استفاده در تولید محافظ تشک ضدآب آمده است.

محافظ تشک خنک کننده

استفاده از محافظ تشک‌های خنک کننده برای افرادی که علاقه دارند در هنگام خواب، حس خنکی داشته باشند، توصیه می‌شود. این مدل کاور‌های تشک معمولا دما را سریع‌تر از بقیه پارچه‌ها انتقال می‌دهند و حس خنکی در تمام شب برای فرد ایجاد کرده و تجربه یک خواب راحت و سبک را برای او به ارمغان می‌آورند.

انواع محافظ تشک ضدآب ضخیم

انواع پارچه برای کاور تشک

محافظ تشک ضد آب تنسل لیوسل

این پارچه به دلیل دارا بودن نوعی الیاف گیاهی معروف و مشهور است. پارچه تنسل لیوسل کاملا با محیط زیست سازگار است و به راحتی در طبیعت تجزیه می‌شود. این نوع محافظ به دلیل دارا بودن منافذ زیاد برای عبور هوا، حساسیتی برای بدن ایجاد نمی‌کند. این محافظ تشک به دلیل دارا بودن لایه‌های زیاد، رطوبتی را از خود انتقال نمی‌دهد و در آن باکتری‌های بدبو رشد نمی‌کنند. به دلیل ساختار گیاهی و بافت نرم این محافظ، در بدن خارشی ایجاد نمی‌کند. این نوع کاور تشک مانند پارچه‌های پشمی و کتان زخیم نیست و حساسیتی ایجاد نمی‌کند.

محافظ تشک پارچه کتان

این محافظ‌ها به دلیل استفاده از ترکیبات طبیعی، به صورت معمول ضد حساسیت هستند و در آن‌ها از هیچگونه ماده شیمیایی یا آفت کش استفاده نشده است. این محافظ تشک بیشتر برای افرادی مورد استفاده قرار  می‌گیرد که پوستی حساس دارند. همچنین پارچه کتان دارای منافذ بسیاری است که می‌تواند راحتی بیشتری در خواب به فرد اعطا کند.

محافظ تشک مخملی

این پارچه دارای بافتی مخملی است. سطح بالایی این پارچه ضد آب بوده و کاملا لطیف است. استفاده از این محافظ، خوابی راحت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

محافظ تشک بامبو

این نوع از محافظ‌ها به دلیل ساختار و استفاده از بافت بامبو، بسیار آرام بخش و راحت هستند. این پارچه مانند محافظ تنسل در برابر رطوبت مقاوم بوده و از رشد باکتری جلوگیری می‌کند. این محافظ‌ها به افراد با پوست حساس این امکان را می‌دهند که خوابی راحت و بدون دردسری را تجربه کنند.

محافظ تشک با پلی استر

بافت‌های متنوع و مختلفی از پارچه پلی استر وجود دارد. این پارچه از کتان ارزان‌تر بوده و قابلیت شستشوی راحتی دارد و همچنین از دوام بسیار بالایی نیز برخوردار است.

ویژگی‌های تشک ضدآب ضخیم

  • قابلیت عبور هوا و جلوگیری از عرق کردن بدن
  • دارای کش در چهار طرف تشک برای قرارگیری درست در محل
  • جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع به دلیل نرسیدن عرق بدن به تشک فنری
  • قابل استفاده برای تخت‌های یک و دو نفره
  • قابلیت استفاده در مکان‌هایی مانند هتل و آسایشگاه‌ها
  • تولید شده در سایز و اندازه‌های مختلف
  • قابلیت استفاده در مراکز درمانی