زخم بستر به آسیب‌های ایجاد شده روی پوست، ماهیچه و بافت‌های بدن که در اثر بی‌تحرکی و عدم جابجایی اعضا بدن ایجاد می‌شوند، گفته می‌شود. افرادی دچار این بیماری می‌شوند که تحرک نداشته و همیشه به‌ صورت خوابیده در بستر قرار دارند و یا به صورت مداوم بر روی ویلچر هستند. ازجمله افرادی که ممکن است دچار این بیماری شوند، افراد قطع نخاع یا سالمندان می‌باشند. در ادامه این مطلب با میتراترس همراه باشید تا اطلاعات لازم درباره‌ی تشک زخم بستر را به شما ارائه دهیم.

زخم بستر به چه صورت ایجاد می‌شود؟

معمولاً ایجاد زخم بستر دارای مراحلی است که به‌ صورت زیر در بیمار ایجاد می‌شوند. آگاهی از هر مرحله می‌تواند این شانس را به شما بدهد که از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمایید:

  • اولین مرحله زخم بستر: در این مرحله پوست بیمار قرمز شده و احساس سوزش در این ناحیه از پوست می‌کند. برای تست اولیه باید قسمت قرمز را بفشارید، اگر به سرعت سفید نشد می‌توانید به این عارضه گمان ببرید. همچنین گرما یا سرما در این بخش از بدن احساس می‌شود.
  • مرحله دوم زخم بستر: در این مرحله پوستی که در مرحله قبل قرمز شده است  از بین می‌رود و بیمار در این ناحیه علاوه بر احساس سوزش، احساس درد‌های خفیفی می‌کند.
  • مرحله سوم زخم بستر: در مرحله سوم، زخم بستر خود را به‌ خوبی نشان می‌دهد. در این مرحله زخم ایجاد می‌شود و بافت‌های پوست و گوشت از بین می‌روند.
  • مرحله چهارم زخم بستر: در این مرحله از زخم بستر بافت بدن بیمار به‌ کلی از بین می‌رود و این از بین رفتن خود را به عضلات می‌کشاند و تا استخوان می‌رود. زخم بستر از مرحله یک تا چهار ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که به زخم بستر در مرحله یک، زخم بستر سطحی گفته می‌شود. اگر بیماری به زخم بستر در مرحله چهارم برسد، می‌تواند خطر مرگ را او را تهدید کند.

تشک زخم بستر چیست؟

امروزه تشک‌هایی ساخته‌ شده‌اندکه باعث کند شدن ایجاد علائم زخم بستر می‌شوند. در این تشک‌ها با توجه به نوع آن‌ها از  محافظ‌ها و پد‌های متحرکی استفاده‌ شده است که می‌تواند برای بیمار کارساز باشد. توجه داشته باشید که این تشک‌ها به‌ منظور پیشگیری در مرحله یک بیماری زخم بستر می‌تواند کارکرد داشته باشد.

تشک زخم بستر چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • بدنه این نوع از تشک‌ها از پی وی سی سه لایه و پارچه شمعی درست می‌شود و مقاومت خوبی در برابر ضربه و وزن بالا دارند.
  • تشک مذکور برای افراد مختلف و در هر سنی مناسب است. معمولاً این تشک‌ها دارای تست 48 می‌باشند تا به بیماران این اطمینان را بدهند که تشک خریداری شده مشکلی نداشته و ویژگی‌های ذکرشده را دارد.
  • پمپی که در این تشک‌ها به کار می‌رود اکثراً گارانتی دو ساله دارند و این مزیت هم قابل‌توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفته است.
  •  تشک زخم بستر دارای نشیمنگاه نرم و موج‌دار است که نشستن فرد بیمار را سهولت می‌بخشد و سعی در جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت‌های نرم بدن دارد.
  • باید بدانید تشک زخم بستر قابل شستشو نیز می‌باشد و با این کار خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی را کاهش داده و به بهداشت فردی شما کمک زیادی می‌کند.
  • هم‌چنین این تشک از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و می‌توانید آن را به‌سادگی تا نموده و در چمدان یا ساک مسافرتی همراه خود ببرید. بنابراین مشکلی برای حمل‌ونقل آن ندارید و فرد بیمار را به سهولت می‌توانید حتی با خود به سفر هم ببرید.
  • این تشک‌ها ضد تعریق هستند.
  • باید بدانید تشک‌‌های زخم بستر عایق آب نیز هستند و برای بیمارانی که نمی‌توانند ادرار خود را کنترل نمایند بسیار مناسب‌اند.
  • دفع گرما یکی دیگر از مزیت‌های تشک زخم بستر است. وجود آب و ژل در این تشک‌های خواب باعث می‌شود گرما به خارج از هدایت شده و این موضوع به بیمارانی که حرارت بدنی زیادی را تولید می‌نمایند، مناسب است. وجود این ژل‌ها باعث احساس سرما در بیمار شده و از همین رو باعث کاهش متابولیسم سلول‌های تشکیل‌دهنده پوست می‌شود.

راهنمای کامل و جامع بهترین تشک طبی را از اینجا مطالعه کنید .

تشک‌های زخم بستر چند نوع دارند؟

تشک های حاوی مواد و هوا نوعی از تشک زخم بستر

انواع تشک زخم بستر

تشک‌های حاوی مواد و هوا

از این نوع تشک‌ها اکثراً در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. شکل ظاهری این تشک‌ها اغلب به‌ صورت وان حمام است به‌ گونه‌ای که حجم زیادی از هوا به توده‌ای از موادی مانند دانه‌های سیلیکون دمیده می‌شود. همین امر باعث می‌شود این مواد مانند مایع عمل نمایند. هنگامی‌که فشار هوا متوقف شود دانه‌ها مانند مواد جامد عمل نموده و بیمار را برای عملیات پزشکی آماده می‌کنند.

تشک‌های حاوی آب

یکی دیگر از تشک‌هایی که اکثراً در بیمارستان از آن‌ها استفاده می‌شود تشک حاوی آب است. در ساخت این تشک‌ها از آب استفاده‌ شده و محتویات درون آن‌ها را آب تشکیل می‌دهد. برای محافظت و دوام بیشتر تشک اطراف آن را با فوم می‌پوشانند. سطح این نوع از تشک‌ها سرد بوده و به پایین آوردن دمای بدن بیمار کمک می‌کند. وزن تشک‌های حاوی آب‌ سنگین‌تر از سایر تشک‌ها بوده و برای جا به جایی آن‌ها اغلب از بالابر استفاده می‌شود.

تشک‌های حاوی هوا

 این تشک‌ها دارای کیسه‌های هوایی هستند که بیمار بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد و همین مزیت باعث می‌شود سطح تماس پوست با تشک افزایش‌ یافته و درنتیجه فشار در آن نقطه کاهش می‌یابد. فشار هوا در نقاط مختلف بر حسب وزن بیمار و جابه‌جایی او تغییر می‌نماید. می‌توانید برای رعایت نظافت بیشتر بر روی این تشک‌ها محلفه بیندازید فقط دقت کنید جنس این ملحفه ها از پلاستیک نباشد چراکه ملحفه‌های پلاستیکی مانع ورود و خروج جریان هوا شده و این مسئله برای بیمار بسیار خطرناک است. به‌ طور معمول از این تشک‌ها در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و معمولاً نرم‌تر از تشک‌های دیگر هستند. دلیل این انعطاف‌پذیری آن است که در شرایط اضطراری‌ مانند عمل احیا قلب پزشکان دچار مشکل نشوند.

تشک‌های چرخاننده

این تشک‌ها می‌توانند بیمارانی که قادر به تحرک نیستند را جا به جا نموده و به‌ طرف دیگر بدن بچرخانند. این مزیت باعث شده مراقبت‌کننده کار راحت‌تری داشته باشد. هم‌چنین جالب است بدانید این تشک‌ها به بیرون کشیدن آب از ریه‌ها هم کمک می‌کنند.