در مقالات گذشته چگونگی انتخاب یک تشک خوب را به شما آموزش دادیم و مطالبی را در راستای خرید یک تشک استاندارد ارائه کردیم .در این مقاله می خواهیم مطالبی در خصوص حفظ و نگهداری از تشک به گونه ای که منجر به افزایش عمر تشک خوشخواب شود توضیحاتی را ارائه دهیم.اگر برای خرید تشک خوش خواب خوب هزینه کردید و می خواهید بر عمر مفید آن بیفزایید تا پایان این مطلب آموزشی و کاربردی را همراهی کنید.

چند نکته کاربردی برای افزایش عمر تشک خوشخواب

روی تشک خود را هفته ای دو بار جارو برقی بکشید

چگونگی تمیز کردن تشک خوشخواب

تمیز کردن تشک خوشخواب

گرد خاک دشمن الیاف و فنر های  تشک شماست و موجب خوردگی آنها خواهد شد. پس تشک خود را به طور منظم جاروبرقی بزنید. علاوه بر این  جارو زدن از ایجاد حساسیت پوستی تماس غبار با بدن جلوگیری می کند و از سلول های مرده پوست و هرگونه ذره و آلودگی که در تشک رخنه کرده است شما را خلاص می کند.

هر از گاهی تشک خود را بچرخانید (جا به جا کنید)

جا به جا کردن تشک خوشخواب

جا به جا کردن تشک خوشخواب

برای جلوگیری از ساییدگی ،آفتاب سوختگی و پارگی هر چند وقت یک بار آن را ۱۸۰ درجه بچرخانید .
سعی کنید تشک را با دقت و لحاظ کردن برخی از نکات جابه جا کنید. مثلا برای جابه جا کردن تشک بهتر است از پتو استفاده کنید و هرگز آن را روی زمین نکشید یا هل ندهید. هنگامی که تشک را جابه جا می کنید مواظب باشید رویه یا کاور تشک پاره نشود. جون ممکن است فنرهای تشک از محل پارگی بیرون بزنند.

حتما از محافظ تشک استفاده کنید

حتما برای تشک خود از محافظ تشک یا کاور استفاده کنید. زیرا استفاده از این محافظ ها از لکه شدن،آفتاب سوختگی و نفوذ گرد و غبار به لایه های زیرین تشک جلوگیری و به حفظ شکل آن کمک می کند. می توانید با شست و شوی کاور یا محافظ خیال خود را بابت تمیزی تشک تا حدودی راحت کنید.

اجازه ندهید کودکان روی تشک شما تمرین پرش کنند

روشهای نگهداری از تشک خوشخواب

روشهای نگهداری از تشک خوشخواب

تمرین پرش کودکان روی تشک شما و یا حتی ایستادن روی تشک به گونه ای که فشار زییادی به یک نقطه از آن وارد شود موجب آسیب دیدن فنر ها و فوم تشک می شود.ضمن اینکه به دلیل خاصیت فنری تشک ممکن است این جست و خیز کودکانه روی تشک باعث بروز صدماتی به کودکان شود.

خوردن غذا و نوشیدنی روی تخت ممنوع

کافیست یک بار محتوایات ظرف غذا یا نوشیدنی شما روی تشک بریزد در این حالت مجبور بعه شستشوی کاور محافظ تشک یا در نهایت خود تشک می شوید که کار بسیار سختی است.پس به قانون صرف غذا در رخت خواب ممنوع احترام بگدارید. در صورت ریختن مایعات روی تشک حتما محل موردنظر را با دستمال مرطوب تمیز کرده و تشک را با سشوار خشک کنید. خیس و مرطوب ماندن تشک نه تنها به سلامت آن اسیب می زند، بلکه موجب می شود تشک بوی نم بگیرد.

 

در خرید تشک به تناسب سایز تشک با تخت دقت کنید

خرید یک تشک با عرض ۱۶۰ برای یک تخت با عرض ۱۸۰ یکی از اشتباهات رایج بسیاری از خریداران کالای خواب است.خرید یک تشک با اندازه غیر استاندارد موجب می شود که تشک روی سطح تخت حرکت کرده و محافظ ساییده شود.همچنین از زیبایی ست تخت شما نیز می کاهد.

استفاده از عطر و اسپری کردن آن  روی تشک ممنوع

الکل موجود در خوش بو کننده های شیمیایی می تواند به الیاف تشک شما  آسیب برساند. در ضمن برخی از این خوشبوکننده ها ممکن است موجب بروز برخی از حساسیت ها برای شما شوند. زیرا در تماس مستقیم با بدن شما قرار می گیرند.

چند نکته کاربردی دیگر…
در پایان این مقاله به سه نکته مهم دیگر توجه کنید

دقت در حمل و نقل تشک به گونه ای که در زمان حمل تشک خوشخواب را در وضعیت مسطح قرار دهید.
تشک را ماهی یک بار میکروب زدایی کنید به گونه ای که هر از چند گاهی تشک را بدون کاور و محافظ در معرض نور آفتاب قرار دهید. این کار موجب می شود تشک شما میکروب زدایی شود.
از زیپ و دکمه های روی تشک و کاور محافظت کنید چرا که در صورت بروز ایراد برای این قسمت ها خود تشک و فنر ها بیشتر در معرض آسیب دیدن قرار خواهد گرفت.

امیدواریم با ارائه این مطلب آموزشی بتوانیم شما را در نگهداری از تشک خوش خواب تان برای مدتی بیشتر از حد معمول یاری کنیم