بخش زیادی از عمر انسان‌ها صرف استراحت و خوابیدن می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده انسان‌ها در روز به هشت ساعت خواب مفید احتیاج دارند؛ بنابراین یک ‌سوم از زندگی انسان را خوابیدن تشکیل می‌دهد. همین موضوع می‌تواند دلیل کافی برای انتخاب یک تشک مناسب برای استراحت باشد. انتخاب تشک مناسب برای کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا همه ما می‌دانیم که برای رشد جسمی و جلوگیری از ایجاد تنش‌های روحی، داشتن یک خواب خوب و به اندازه به چه میزان  ضروری است. در این مطلب از میترامترس به بررسی ویژگی‌های تشک مناسب کودک و نوجوان و انتخاب تشک تخت نوجوان می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تشک مناسب کودک و نوجوان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تشک مناسب کودک و نوجوان

در بخش قبلی در مورد اهمیت خواب در کودکان و نوجوانان توضیحاتی را ارائه کردیم؛ اما تشک مناسب کودک و نوجوان باید از چه خصوصیاتی برخوردار باشد؟ در هنگام خرید تشک مناسب کودک و نوجوان باید به چه مسائلی دقت کنیم؟ برای انتخاب تشک تخت نوجوان ، مناسب ترین ابعاد تشک تخت نوجوان کدام است؟ و سؤالاتی مربوط به تشک نوجوان و از این قبیل که در ادامه این مطلب به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

Service title

اندازه تشک مناسب کودک و نوجوان

تشک تخت نوجوان و تشک مناسب کودک در ابعاد متنوعی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به سن و قد کودک این تشک‌ها را خریداری کنید؛ اما بهتر است برای فرزندتان از قبل از ده سالگی به فکر تشکی باشید که اندازه بزرگ‌تری داشته باشد زیرا همان طور که می‌دانید انسان‌ها در سنین بین دوازده تا هجده سال در حال رشد هستند و با توجه به هزینه‌ای که برای خرید تشک باید بپردازید، به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست که تشک را هر سال عوض کنید؛ بنابراین در سنین نوجوانی هنگام خرید تشک نوجوان بهتر است یک تشک یک نفره استاندارد با ابعاد 90*200 سانتی‌متر انتخاب کنید زیرا چندین سال بدون نگرانی می‌توانید از این تشک نوجوان استفاده کنید.

Service title

نرمی تشک مناسب کودک و نوجوان

در هناگم خرید تشک مناسب کودک و نوجوان انتخاب تشک‌های فنری و نرم بسیار مناسب است زیرا آن‌ها وزن کمتری نسبت به بزرگسالان دارند و در صورت استفاده از تشک طبی و سفت برای کودکان باعث ایجاد حس بدی در هنگام خواب و استراحت برای آن‌ها خواهد شد. بهتر است تعادل را در میزان نرمی تشک نوجوان رعایت کنید تا در دراز مدت دچار مشکل نشود. بر روی قسمت بالایی بعضی از تشک‌ها از پارچه‌های برجسته استفاده شده است و بعضی دیگر به صورت صاف و یکدست هستند. برای تشک تخت کودک و نوجوان بهتر است از تشک‌های صاف استفاده شود زیرا علاوه بر احساس راحتی بیشتر، آسان‌تر نیز نظافت می‌شوند.

 

ارتفاع تشک مناسب کودک و نوجوان

ارتفاع تشک مناسب کودک و نوجوان

یکی از مسائلی که باید در هنگام خرید تشک مناسب کودک و نوجوان به آن توجه کنید ارتفاع تشک است. ارتفاع تشک باید به گونه‌ای باشد که فرزند شما به راحتی بتواند از آن بالا و پایین برود. این موضوع برای انتخاب تشک مناسب کودکان زیر شش سال از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین بهتر است بدانید که استفاده از تشک‌هایی با ارتفاع کمتر از بیست سانتی‌متر برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست زیرا ارتفاع کم تشک نشان دهنده سفتی آن است. تشک‌های کم ارتفاع از اسفنج‌های سفتی ساخته می‌شوند که می‌توانند کودکان را برای خواب اذیت کنند؛ اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از تشک‌هایی با ارتفاع زیاد نیز برای کودکان مناسب نیست زیرا ممکن است کودک شما در هنگام خواب جابه‌جا شود و از تخت بیافتد. در صورتی که ارتفاع تشک و تخت زیاد باشد احتمال آسیب‌دیدگی نیز بیشتر خواهد بود.

اهمیت ضد حساسیت بودن تشک مناسب کودک و نوجوان

قبل از خرید تشک نوجوان حتما از مواد خاص به کار رفته در آن اطلاع کسب کنید. کودکان و نوجوانان در سنین رشد ممکن است به مواد مختلفی حساسیت پیدا کنند، برای همین بهتر است از ضد حساسیت بودن تشک نوجوان اطمینان حاصل نمایید.

افراد زیر هجده سال به خصوص کودکان ممکن است به بسیاری از مواد حساسیت داشته باشند. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید تشک به ضد حساسیت بودن آن نیز توجه کنید.

جنس تشک

تشک مناسب کودک و نوجوان باید با ابعاد و اندازه تخت فرزند شما هماهنگی داشته باشد. ابتدا باید ابعاد تشک نوجوان را بررس کرد و سپس به دنبال انتاخب بهترین تشک برای نوجوان و کودک خود بروید. توصیه می‌شود هیچگاه تشکی انتخاب نکنید که ابعاد آن با ابعاد تخت مغایرت داشته باشد. ابعاد تشک نوجوان معمولاً 80*180 سانتی‌متر است اما ما به شما توصیه می‌کنیم از تشک‌های بزرگسالان که اندازه آن‌ها 90*200 سانتی‌متر می‌باشد استفاده کنید. معمولاً تشک‌های نوجوان در دو نوع تولید و به بازار عرضه می‌شوند. نوع اول تشک‌های فنری هستند که ارتفاع آن‌ها حدود بیست سانتی‌متر است و درجه نرمی آن‌ها سه می‌باشد و نوع دوم تشک‌هایی که درجه نرمی آن‌ها پنج است و ارتفاع آن‌ها حدود بیست و پنج سانتی‌متر است که به آن‌ها تشک‌های طبی فنری نیز گفته می‌شود.

چه موقع فرزند ما به تشک جدید احتیاج دارد؟

درک درست از میزان سلامت تشک کودک و نوجوان بسیار مهم است. اگر عمر تشک نوجوان بگذرد و یا تشک دچار آسیب شده باشد در دراز مدت می‌تواند مشکلاتی را برای کودک و نوجوان خود به ارمغان بیاورد. اگر احساس کردید که تشک نوجوان و یا کودک خود سلامت فیزیکی خود را از دست داده و یا شرایط استاندارد خود دور شده است، بهتر است به فکر تعویض تشک کودک و نوجوان باشید.  اما در صورتی که یکی از موارد زیر برای تشک یا فرزند شما اتفاق بیافتد، بهتر است به فکر خرید یک تشک جدید برای او باشید.

  • بعد از خوابیدن و استراحت کردن احساس خستگی یا کوفتگی در او وجود داشته باشد و یا از کمردرد شکایت کند.
  • آثار پوسیدگی و پارگی بر روی تشک نمایان باشد.
  • بر روی تشک برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های زیادی ایجاد شده باشد.
  • هنگام خوابیدن روی آن صدایی از تشک شنیده شود.

نکاتی در رابطه با نگهداری صحیح از تشک

کودکان و نوجوانان همواره تا سنینی با مشکلات زیادی در هنگام خواب دسته پنجه نرم می‌کنند. مشکلاتی از قبیل شب ادراری، بی خوابی، بد خوابی و … که سر منشاء آن ها یا از تشک نوجوان و کودک است و یا ممکن است به تشک کودک و نوجوان آسیب برساند. این وظیفه والدین است که بتوانند با بهترین شکل جلو آسیب دیدگی تشک بگیرند و یک خواب خوب برای کودک خود مهیا کنند. در ادامه به چند نکته مهم در رابطه با نگهداری تشک کودک و نوجوان می‌پردازیم.

  • تنها با لمس کردن و ضربه زدن به سطح تشک نمی‌توانید از کیفیت آن آگاه شوید پس بهتر است به مسائل دیگری مانند برند تشک و ضمانت‌نامه آن نیز توجه داشته باشید.
  • به هیچ وجه از تشک‌های بدون گارانتی و بی‌نام و نشان استفاده نکنید.
  • استفاده از پد ضد آب برای تشک می‌تواند از خیس شدن و آسیب دیدن آن جلوگیری کند.
  • هر چند ماه یک‌بار تشک را برعکس کنید و آن را بچرخانید.
  • بر روی تشک راه نروید و روی آن نپرید.
  • برای تمیز کردن تشک می‌توانید از دستمال‌های نخی تمیز و سشوار استفاده کنید.
  • فنربندی و تراکم تشک باید متناسب با مقدار وزن و اندازه قد شما باشد.

نتیجه گیری

تشک ها به عنوان یک بستر در هنگام خواب تاثیر زیادی در سلامت و رشد کودک و نوجوان دارد. انتخاب یک تشک مناسب کودک و نوجوان می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود عملکرد و رشد کودک داشته باشد. توجه داشته باشید که ابعاد تشک نوجوان و کودک باید با ابعاد تخت نوجوان و کودک برابر باشد و حدالامکان هیچ مغایرتی با هم نداشته باشند.

تشک‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند، ما در این مطلب سعی کردیم تا ویژگی‌های مهم یک تشک مناسب کودک و نوجوان را به شما معرفی کنیم تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. به این نکته توجه کنید که یک تشک مناسب نباید به راحتی قوس پیدا کند زیرا می‌تواند به آناتومی و فرم بدن آسیب برساند. شما می‌توانید تشک‌های مناسب در انواع مختلف را با قیمتی مناسب همراه با ضمانت‌نامه معتبر از فروشگاه اینترنتی میترا مترس خریداری نمایید.