تخت نوزادی یکی از قابل توجه ترین اجزای یکی سیسمونی است. به همراه تخت می بایست یک تشک نوزادی هم تهیه کنید. اما تشک نوزادی باید دارای ویژگی هایی مانند طراحی مناسب، جنس مرغوب و سفتی یا نرمی مناسب باشد. اغلب والدین در زمان خرید فقط به طراحی تشک نگاه می کنند، اما یک تشک نامناسب می تواند به بدن و حتی ستون فقرات نوزاد آسیب جدی وارد کند.

تشک مناسب نوزادی در زمان رشد استخوان ها بسیار موثر است و میتواند ایمنی رشد استخوان ها را تا حدی تامین کند. بدن نوزاد به دلیل انعطافی که دارد به راحتی می چرخد، تکان می خورد و جا به جا می شود. یه تشک نوزادی خوب می تواند از عواملی مانند خفگی و ابتلا به سدیس را تا حد زیادی کاهش دهد. پس لطفاً در هنگام خرید تشک نوزادی به قیمت توجه نکنید، بلکه به کیفیت آن توجه کنید.

خانم‌هایی که به تازگی قرار است مادر شوند و در حال تهیه سیسمونی برای نوزاد خود هستند، به دنبال تختی مناسب برای نوزاد خود نیز می‌باشند. خرید یک تخت خوب بسیار مهم است اما جدای از آن یک انتخاب یک تشک مناسب از اهمیت بالاتری برخوردار است. در این مقاله میترا مترس به شما کمک می‌کند تا بهترین مدل تشک فانتزی را برای نوزاد خود انتخاب کنید.

ویژگی‌های بهترین مدل تشک فانتزی نوزاد

یک تشک نوزادی مناسب و استاندارد به غیر از اینکه می‌تواند در راحت خوابیدن نوزاد تاثیر داشته باشد بر سلامتی ستون فقرات کودک نیز موثر است. مهم‌تر از همه آنکه یک تشک خوب باید در حفظ ایمنی و امنیت کودک کارایی مناسب را داشته باشد. سوال بسیاری از والدین این است که تشک نوزاد باید سفت باشد یا نرم؟ طبق گفته‌ی کارشناسان و پزشکان، بهتر است نوزادتان را بر روی یک تشک سفت و صاف، بدون بالشت و اسباب بازی همراه با یک ملحفه‌ی چسبیده به تشک بخوابانید.

اندازه تشک شما باید طوری انتخاب شود که بتوانید آن را در تخت به‌ خوبی جاسازی کنید. 4 سانتی متر اندازه مناسبی برای فاصله‌ی بین لبه‌های تشک با چهارچوب تخت می‌باشد. اگر این نکته رعایت نشود وجود فاصله بیش از حد باعث ایجاد مشکلاتی مانند درگیر شدن دست و پای نوزاد در لبه‌های تخت خواهد شد. توصیه می‌شود که به محکم و مقاوم بودن تخته‌هایی که زیر تشک قرار گرفته‌اند توجه شود.

بهترین مدل تشک فانتزی نوزاد چیست

انواع تشک کودک

تشک‌های بازار به تشک‌های فومی یا ابری، تشک‌های فنری، تشک‌های طبی فنری، تشک‌های طبی و گاهی ارگانیک تقسیم بندی می‌شوند. بیشتر افراد در ماه‌های اول خودشان برای فرزندشان تشک کوچک و سفتی می‌دوزند که هزینه خیلی کمتری دارد. اما به طور کلی تشک کودک را به دو دسته تشک مناسب و تشک غیرمناسب تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

تشک‌های مناسب

تشک‌های فنری تشک‌های مناسبی‌اند و در ساختار داخلی‌شان از فنربندی استفاده شده‌ است. این تشک‌ها معمولا نرم و یا طبی نرم هستند که فنر آن‌ها به دو صورت منفصل و جدا استفاده می‌شود. تشک‌های فومی از اسفنج یا ابر ساخته شده‌اند و یک تشک خوب و مناسب برای نوزاد به حساب‌ می‌آیند. این تشک را وقتی فشار می‌دهید خیلی سریع به حالت اولیه برمی‌گردد. تشک‌های ارگانیک نیز تشک‌های پشمی با ساختار فنری و تشک لاتکس هستند که شباهت زیادی به تشک‌های فومی دارند. بسیاری از تشک‌های کودکان بیشتر با وینیل لایه‌دار پوشیده شده‌اند تا استحکام و مقاومتشان در مقابل خیس شدن و مرطوب شدن زیاد شود ولی اگر تشکی خریداری می‌کنید که این ویژگی را ندارد بهتر است که یک پد ضد آب نیز برای حفاظت از تشک بخرید.

تشک‌های نامناسب

به‌ جز مواردی که به عنوان تشک مناسب از آن‌ها یاد شد، تشک‌های آبی یا تشک‌های مموری فوم و تشک‌های بادی برای نوزاد مناسب نیستند. اینگونه تشک‌ها به‌ غیر از به همراه داشتن هزینه اضافی و غیرضروری برای کودک خطر‌های بسیاری دارند. خطراتی مثل خفگی و سندروم ناگهانی مرگ نوزاد از عواقب استفاده از این تشک‌ها است.

تشک‌های آنتی رفلاکس نوزاد

نوزاد تازه به دنیا آمده تا قبل از شش ماهگی عضلات دستگاه گوارش شلی دارد که منجر به خروج مواد از معده به دهان می‌شود که رفلاکس نامیده می‌شود. به همین دلیل است که گاهی نوزادان شیر و مایعات خورده‌شده را برمی‌گردانند. تشک هایی که شیب دارند برای کاهش رفلاکس معده کودک بسیار مفید هستند. اصلاح محل خواب نوزاد برای جلوگیری از برگشتن محتویات اسیدی معده به دهان و ریه واجب است. به همین علت توصیه می‌شود که نوزاد روی سطحی شیب‌دار و سفت خوابانده شود طوری‌ که سرش بالاتر از سینه و شکم قرار داشته باشد.

 

راهنمای خرید بهترین مدل تشک فانتزی نوزاد

هنگامی که برای خرید تشک به بازار می‌روید نکات زیر را حتما در نظر داشته باشید:

  • به ارتفاع تشک دقت کنید. تشک نباید بلند باشد چون خطر افتادگی کودک وجود دارد.
  • ابعاد تشک باید به نحوی باشد که به‌خوبی در تخت یا گهواره‌تان جا بگیرد.
  • جنس و نوع اسفنجی که در تشک به کار رفته را حتما جویا شوید.
  • به جنس رویه و پوشش تشک دقت کنید چون تعیین کننده‌ی میزان راحتی و احساس لطافت تشک می‌باشد.
  • بهترین مدل تشک فانتزی نوزاد ، تشکی است که دارای پوشش‌های فیبردار است یا تشک‌هایی که با پنبه، فوم یا پشم باکیفیت بالا پر شده باشند.
  • حتما از خرید تشک‌های خیلی قدیمی و دست دوم خودداری کنید.
  • تشکی که خریداری می‌کنید ضمانت‌نامه‌ی پس از فروش داشته‌ باشد.

نکات ایمنی در خرید بهترین مدل تشک فانتزی نوزاد

  • تشک نوزاد باید به اندازه کافی سفت و صاف باشد و استفاده از تشک‌های نرم مناسب نیست.
  • کودک را وسط تشک بخوابانید.
  • خوابیدن نوزاد روی یک تشک مواج اصلا ایمن نیست.
  • از خواباندن نوزاد روی کاناپه، صندلی ماشین یا صندلی راحتی به شدت خودداری کنید. حالت ایده‌آل این است که تشک نوزاد روی زمین باشد تا از بلندی نیفتد.
  • بهتر است دورتا دور کودک را بالش بچینید تا در صورت سقوط او ضربه را بگیرد.
  • اگر تشک روی تخت بی‌حفاظ است حتما برای آن حفاظ قرار دهید. حفاظ میله‌ای یا نرده‌ای نباشد که سر کودک در بین آن‌ها گیر کند.
  • روی تشک تخت، تشک دیگر نیندازید و فقط از یک تشک استفاده کنید.
  • از خرید تشک‌های بی‌نام‌ و نشان و بدون ضمانت خودداری کنید.
  • در صورت نیاز می‌توانید زیر تشک نوزاد پد ضدآب بیندازید.
  • اگر چیزی روی تخت و تشک کودک ریخت آن را با یک دستمال نم‌دار تمیز کنید و سپس با سشوار خشک نمایید.
  • هر شش ماه یکبار تشک را 180 درجه بچرخانید و آن را سر‌ و‌ ته کنید.

اکثر والدین برای نوزادان خود از تشک‌های رنگی و طرح دار فانتزی استفاده می‌کنند. طرح‌های فانتزی تشک‌ها بسیار متنوع است. به یاد داشته باشید که با رعایت این نکات که در این مقاله از میترا مترس ذکر شد می‌توانید بهترین مدل تشک فانتزی نوزاد را برای فرزندتان خریداری کنید و از سلامت، آرامش و امنیت کودک خود مطمئن باشید.

برای مطالعه بیشتر راهنمای انتخاب بهترین تشک و بالش نوزاد پسر اینجا کلیک کنید.