نوزادان تازه به ‌دنیا‌ آمده تا سنی که چهار‌ دست‌ و‌ پا می‌کنند و راه می‌روند، بیش‌ترین ساعات شبانه‌روز را در تخت خواب می‌گذرانند. به‌همین‌علت علاوه‌ بر آرامش و راحتی، ایمنی تخت و تشک نوزاد نیز بسیار مهم است. در این مقاله سعی می‌کنیم تا بهترین مدل تشک و بالش نوزاد پسر و مدل تشک و بالش نوزاد دختر را به شما معرفی کنیم و همچنین به بررسی ویژگی‌های مدل تشک و بالش نوزاد پسر استاندارد خواهیم پرداخت. پس با میترامترس همراه باشید. سرویس خواب نوزاد یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیسمونی نوزاد است. رنگ و طرح و مدل‌هایی امروزه وجود دارد که دست خانواده‌ها برای خرید مطابق با سلیقه‌هایشان باز می‌گذارد. انتخاب طرح بحثی سلیقه‌ای می‌باشد ولیکن یک مادر باید بداند چه بالشی و چه پتویی برای نوزادش مناسب است.

بالش مناسب برای کودک

بالش مناسب برای کودک

اکثر مادران گمان می‌کنند استفاده از بالش برای کودکان واجب است و با قرار ندادن بالش زیر سر نوزاد، او اذیت می‌شود اما این یک تصور اشتباه است. باید بدانید که تا سن دو سالگی نباید زیر سر نوزاد بالش قرار دهید. بلکه امکان دارد استفاده از بالش برای نوزادان زیر دو سال خطر خفگی و مرگ ناگهانی در خواب را افزایش دهد. پس اشتباه نکنید، استفاده از بالش به خواب بهتر کودکتان هیچ کمکی نمی‌کند. سر ظریف و حساس کودک در بالش نرم فرو می‌رود و این مسئله امکان خفگی کودک را بالا می‌برد. حتی ممکن است وقتی کودک سرش را روی بالش می‌چرخاند بالش جلوی بینی‌اش قرار بگیرد و راه تنفسی او را ببندد.

 

علاوه بر خفگی، استفاده از بالش احتمال سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را بالا می‌برد. اگر بالش پرشده از پر، پشم و اسفنج باشد، با خارج شدن از بالش می‌تواند باعث خفگی کودک شود. بعضی افراد می‌پرسند بالش نعلی شکل برای کودکمان خوب است یا نه؟ بالش نعلی شکل که یک نوع بالش سنتی برای نگه‌داشتن سر نوزاد است جلوی حرکات کودک را می‌گیرد و استفاده از این بالش نیز خطرناک می‌باشد.

سن مناسب کودک برای استفاده از بالش

متخصصان اطفال معتقدند برای استفاده از بالش در کودکان سن خاصی وجود ندارد اما بعضی می‌گویند یک‎سالگی سن مناسبی برای استفاده از بالش است. در این سن کودک نوپا به تدریج به استفاده از بالش عادت می‌کند. در یک‌سالگی خطر خفگی کودک بسیار کاهش می‌یابد اما پیشنهاد می‌شود هر چیز اضافه‌ای که در گهواره‌اش قرار دارد برداشته شود. بهتر از همه این است که صبر کنید تا نوزاد به جای گهواره روی تخت بخوابد و آن‌ وقت از یک بالش صاف، سفت و کوچک استفاده کنید. از بالش پر اصلاً استفاده نکنید زیرا می‌تواند باعث بروز حساسیت شود و اگر سر نوزاد زیر بالش قرار گیرد باعث خفگی نوزاد می‌شود. پس هنگام خرید علاوه بر دقت به مدل تشک و بالش نوزاد پسر و نوزاد دختر به موارد بالا دقت کنید و بالش را برای سن یک تا دوسالگی به بعد بخرید.

برای شروع، زمانی بالش را زیر سر کودک قراردهید که دارد به خواب می‌رود. آن‌ وقت به‌خوبی می‌توانید وضعیت کودکتان را ببینید و مطمئن شوید که سرش روی بالش ثابت می‌ماند. اگر فکر کردید کودک سرش را خیلی تکان می‌دهد، بالش را بردارید و تا یک هفته بعد از آن استفاده نکنید. بعد از مدتی دوباره بالش را بگذارید و وقتی مطمئن شدید کودک سرش را درست روی بالش نگه‌می‌دارد، استفاده از بالش را شروع کنید.

نکاتی در مورد انتخاب مدل بالش

 بالش کودک باید سفت، تخت و کوچک باشد. همان‌طور که گفته شد خریداری بالش پر و نرم باعث خفگی می‌شود و به کودک آسیب می‌رساند؛ پس از خریداری آن خودداری کنید. اگر از سفتی و نرمی بالش آگاهی نداشتید کمی آن را فشار دهید، اگر به سرعت به حالت اولیه برگشت بالش زیادی نرم است و نباید آن را خریداری کنید. بالشی را خریداری کنید که نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد.

تشک مناسب برای نوزاد

تشک مناسب برای نوزاد

تشک‌های کرک دار، نرم، پفی به نظر برای کودک راحت و مناسب هستند اما بسیار هم خطرناک هستند. در ابتدا باید بگوییم، تشکی که خریداری می‌کنید باید هم‌اندازه و برابر گهواره باشد تا حدی ‌که دست و هر وسیله دیگری بین تخت و تشک گیر نکند و تشک تمام فضای گهواره را پر کند. چنین تشکی برای نوزاد خطرساز نخواهد بود و او در هیچ فضا و گودالی گیر نخواهد کرد. تشکی که تهیه می‌کنید اگر با‌کیفیت باشد، بر‌خلاف تشک‌های فومی شکل خود را از دست نمی‌دهد. یکی دیگر از نکات مهمی که حین تهیه مدل تشک و بالش نوزاد پسر و نوزاد دختر باید در نظر داشته باشید این است که تشک انتخابی شما بهتر است تعداد زیادی سوراخ‌ مخصوص تهویه داشته باشد.

حواستان باشد تشک کودک شما نباید بیش‌از اندازه پف‌دار و باد‌کرده باشد و پتوی نرم و کرکی باید داخل آن قرار بگیرد. پتو و بالش و تشک نرم و باد کرده و پفکی راحت به نظر می‌آیند اما سلامت و امنیت کودک را تهدید می‌کنند زیرا خطر سندروم مرگ ناگهانی وجود دارد و این نوع بالش‌ها به هیچ‌وجه نباید در نزدیکی کودک قرار بگیرند.

چه نوع مدل تشک و بالش برای نوزاد پسر است؟

چه نوع مدل تشک و بالش برای نوزاد پسر است؟

برای انتخاب مدل تشک و بالش نوزاد پسر باید هنگام خرید چندین پارامتر را برای مقایسه تشک خود انتخاب کنید می‌توانید مقاله بهترین تشک مناسب کودک و نوجوان را مطالعه کنید. وقتی برای خرید تشک به بازار می‌روید نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشید:

  • ابعاد تشک باید به نحوی باشد که به‌خوبی در تخت یا گهواره‌تان جا بگیرد.
  • جنس و نوع اسفنجی که در تشک به کار رفته را حتماً بپرسید.
  • به ارتفاع تشک دقت کنید؛ تشک نباید بلند باشد چون خطر افتادگی کودک وجود دارد.
  • به جنس رویه و پوشش تشک دقت کنید چون تعیین‌کننده‌ی میزان راحتی و احساس لطافت تشک می‌باشد و مراقب باشید جنس الیاف آن آلرژی‌زا نباشد.
  • حتماً از خرید تشک‌های قدیمی و دست دوم خودداری کنید.

رنگ مناسب برای مدل تشک و بالش نوزاد پسر

رنگ وسایل کودک را بهتر است از رنگ‌های شاد و پرانرژی انتخاب کنید. ازنظر روانشناسی رنگ‌‌های آبی آسمانی و فیروزه‌ای آرام‌بخش‌ترین رنگ برای کودکان است و حتی فشارخون کودک را کاهش می‌دهند. پرطرفدار‌ترین رنگ برای پسر آبی و برای دختر صورتی است؛ اما شما برای اینکه به اتاق آبی و یا صورتی انرژی بدهید و از  رنگ مکمل آبی یعنی نارنجی برای بعضی وسایل مثل تشک، بالش و تخت نوزادتان استفاده کنید. با توجه به تمام نکته‌های گفته‌شده توسط میترا مترس می‌توانید بهترین مدل تشک بالش نوزاد پسر و بهترین مدل تشک و بالش نوزاد دختر را برای سیسمونی فرزند دلبندتان تهیه کنید.